Vyhledání příležitostí a efektivních metod v programu skautingu pro výuku biologie
Searching of oportunity and efective methods in skaut program for biology teaching
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33017Identifiers
Study Information System: 98749
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Novotný, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
1. Abstrakt Práce má za úkol zpracovat 2 témata. Prvním tématem je zjištění vztahu žáků a skautů k přírodě a jejich srovnání. K tomuto účelu byl použit dotazník Výlet Jana Krajhanzla. Je zpracován formou popisu průběh výletu do přírody a dotazovaní žáci volili na škále 1-7 jak se jim daná situace libí, či nelíbí. Výsledky nejsou příliš překvapující. Skauti hodnotili průběh výletu pozitivněji než "neskauti". Skautům nelibé pocity přinášely spíše prohřešky proti čistotě přírody a jejímu poškozování. Oproti "neskautům", kteří nejhůře nesli nepohodlí. Druhým tématem je vyhledání zajímavých aktivit v programu Junáka a po úpravě je otestovat ve výuce biologie. Aktivity jsou vybrány na základě průzkumu preferencí přímo u žáků základních škol. Vybrané aktivity bylo třeba podrobit zkoušce v praxi. K tomuto účelu byl sestaven program na Ozdravně-vzdělávacím pobytu (OVK) v roce 2010, který pořádá každoročně ZŠ na náměstí Jiřího z Poděbrad. S pomocí druhého dotazníku Biologie aktivně, žáci vybírali aktivity z programu Junáka. Hodnotili je na škále 1-4 podle toho jak intenzivně by si chtěli aktivitu vyzkoušet. Výsledky průzkumu ukazují, že většina aktivit by byla pro žáky ve výuce atraktivní. Dosahovaly nadprůměrných hodnot (2,72). Při testování rozdílu ve výběru aktivit mezi skauty a "neskauty" nevznikl žádný měřitelný...
1.1 Abstract This work seeks to handle two topics. The first issue is to identify Scouts' and pupils' relationship to nature and their comparison. For this purpose was used a questionnaire "Trip" by Jan Krajhanzl. The questionnaire is processed form as of description of the trip to the countryside and each of interviewed students voted on a scale of 1-7 as the situation they like or dislike. The results are not surprising. Scouts positively evaluated the running of the trip than "non- scouts". Scouts do not like the offenses against the purity of nature and deterioration. Unlike "non-scouts" who do not like discomfort. The second issue is to find interesting activities in the Junak's program and after treatment to test in the teaching of biology. Activities are selected based on a survey of preferences directly with pupils in primary schools. Selected activities have to be subjected to the test in practice. To this end, was compiled the program for a convalescent -education stay (OVK) in 2010 which the school on the square of Jiřího z Poděbrad held annually. With the second questionnaire "Biology actively", students chose activities from Junak's program. Is evaluated on a scale of 1-4, depending on how strongly you would like to try the activity. The survey results show that most activities would be...