Jednoduché pokusy pod drobnohledem
Simple experiments under the microscope
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32983Identifiers
Study Information System: 63440
Collections
- Kvalifikační práce [10928]
Author
Advisor
Referee
Mandíková, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics and Mathematics at Higher Secondary Schools
Department
Department of Physics Education
Date of defense
9. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem této práce je zaměřit se na několik středoškolských fyzikálních pokusů, které jsou vysvětlovány chybně nebo více způsoby anebo obsahují část, která je nějakým způsobem přehlížena. Vhodnou úpravou pokusu jsem chtěl chybná vysvětlení vyvrátit, rozhodnout, které je správné nebo doplnit chybějící vysvětlení. Nakonec jsem vybral čtyři pokusy. Všechny se dají najít v některé středoškolské učebnici fyziky či sbírce úloh a jejich vysvětlení zde buď není úplné, nebo není jednoznačné. Jsou to: Vedení elektrického proudu ve skle, kde jsem zjišťoval, proč zahřáté sklo vede elektrický proud. Archimédův zákon v plynech, kde jsem se snažil zjistit, proč bubliny vznášející se v CO2 po chvíli klesají ke dnu. Elektrostatický motor, kde jsem se snažil zjistit, co způsobuje rotaci motorku reprezentovaného PET lahví. A volný pád tenisového míčku, kde jsem zjišťoval, jak moc ovlivňuje dobu pádu odpor vzduchu a z jaké minimální výšky je potřeba vyhodit dva různě těžké tenisové míčky, aby byl rozdílný okamžik dopadu viditelný pouhým okem.
The aim of this work is to focus on a few high school physics experiments, which are explain in several wals or incorrectly or contain a part that is somehow overlooked. Appropriate adjustment of the experiments I wanted to refute the false explanation, deside which is correct or complete lack of explanation. At the end, I chose four experiments. All of them can be found in any high school textbook or collection of tasks and their explanation are either incomplete or not clear. They are: Conducting electrical current in the glass, where I investigated why heated glass conduct current. Archimedes's law in gases, where I tried to find out, why the bubbles floating in CO2, are after while falling to the bottom. Electrostatic motor, where I tried to find out, what causes the rotation of the motor, which is represented by PET bottle. And a free fall of a tennis ball, where I was finding out, how much is a time of fall influenced by air resistance and what is the minimal height, from which have to be balls thrown, for detecting different moment of impact by the human eye.