Koptská církev v Egyptě
The Coptic Church in Egypt
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32838Identifiers
Study Information System: 96220
Collections
- Kvalifikační práce [2773]
Author
Advisor
Referee
Kropáček, Luboš
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Hussite Theology and Religious Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Autorka se ve své práci zabývá vybranými otázkami týkajícími se koptské církve v Egyptě. Teoretickým zázemím pro tento výzkum se staly práce koptologů, stejně jako historická díla orientovaná na Byzanc a také dogmatická teologie. Pojednání začíná vysvětlením toho, kdo je dnes označován jako Kopt a nechybí ani charakteristika koptského jazyka. Na popis počátků křesťanství v Egyptě a obšírněji zpracovaného období od 4. do 7. století, během kterého mimo jiné došlo k rozchodu egyptských křesťanů s ortodoxií a založení egyptské národní církve nazývané koptské, navazuje stručná historie koptské církve od 7. do 20. století. Informace o počátcích mnišství v Egyptě a jednotlivých významných osobnostech pouště jsou soustředěny v popisech vybraných mnišských lokalit jako Nitrie, Kellie, Skétis, východní pouště a oblasti Thébaida. Nástin koptského obrození ve 20. století nabízí pohled do života koptské církve a na samotném konci práce je krátce pojednáno o interakci tzv. chalkedonských a antichalkedonských církví.
In her thesis, the author deals with selected issues related to the Coptic Church in Egypt. The research is based on the theoretical background consisting of works written by coptologists as well as historical works focusing on Byzantium, and dogmatic theology, too. At the beginning, the treatise explains who is considered to be Copt, and the thesis is not lacking in characteristics of the Coptic language either. The description of the origins of Christianity in Egypt and the period from the 4th to 7th centuries, rendered in detail, when, among other things, the Egyptian Christians split up with Orthodoxy and the Egyptian National Church called the Coptic Church was established, is followed by a brief history of the Coptic Church from the 7th to 20th centuries. Information on the origins of monasticism in Egypt and individual outstanding personalities of the desert is concentrated in the descriptions of selected monastic locations such as Nitria, Kellia, Scetis, the Eastern Deserts and the area of Thebaid. The outline of the Coptic revival in the 20th century offers an insight into the life of the Coptic Church, and the very end of the thesis briefly deals with the interaction of the Chalcedonian and non-Chalcedonian churches.