Rumuská škola jógy MISA a stavy osvícení
Romanian Yoga School MISA and States of Enlightenment
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32810Identifiers
Study Information System: 76100
Collections
- Kvalifikační práce [2773]
Author
Advisor
Referee
Vojtíšek, Zdeněk
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Hussite Theology
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce "Rumunská škola jógy MISA a stavy osvícení" se zabývá krátkou historií a vybranými prvky duchovního učení školy MISA založené v Bukurešti roku 1990. V první části práce je nastíněn vznik a vývoj jógového hnutí v Rumunsku před a po založení školy a navržena periodizace jeho historie. Pozornost je věnována úloze zakladatele a duchovní autority školy, Gregoriana Bivolaru. Ve druhé části jsou pojednány vybrané partie duchovního učení charakteristické pro MISA, a to jak z hlediska teorie, tak uplatnění v jogínské praxi. Práce se opírá se o dostupné prameny a autentické zkušenosti praktikantů jógy (včetně autora). Čtyři samostatné kapitoly členěné dále na podkapitoly jsou doplněny o překlady rozhovorů s vybranými absolventy školy, seznam literatury a doporučených webových stránek a stručné shrnutí v angličtině. Práce má ambici stát se východiskem dalšího zkoumání uvedené problematiky.
The diploma thesis "MISA Yoga School and the States of Enlightenment" deals with the historical background and some aspects of spiritual teachings of MISA school established in 1990 in Bucharest. The first part gives a thorough overview of MISA's short history and proposes its division into consecutive periods. The crucial role of the founder and spiritual head, Gregorian Bivolaru, is assessed. In the second part, particular yogic principles characteristic for MISA are covered from both theoretical and practical perspective. The selected secondary sources and authentic experiences of yoga practitioners (including the author himself) are referred to. The work comprises four chapters supplemented with interviews with chosen yogis, the bibliography, the list of relevant websites and a brief English summary. The thesis has an ambition to stimulate further research in the given field.