dc.contributor.advisor | Nábělková, Mira | |
dc.creator | Eichlerová, Jana | |
dc.date.accessioned | 2017-04-26T21:37:12Z | |
dc.date.available | 2017-04-26T21:37:12Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/32729 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá pasivním bilingvismem českých dětí. V první části mapuje české kulturní a školní prostředí s cílem zjistit, jaké jsou možnosti kontaktů příslušníků české nejmladší generace se slovenštinou a možnosti k rozvíjení jejich pasivního bilingvismu. Práce dále přináší informace o výzkumech úrovně česko-slovenského pasivního bilingvismu. V druhé části se diplomová práce zaměřuje na průzkum odezvy projektu Slovenština do škol z r. 2007, který měl přinést možnost kontaktu českých dětí se slovenštinou ve výuce prostředictvím pracovních listů. Průzkum naznačuje, že projekt na českých školách nevzbudil očekávaný ohlas a zájem, který by trval dodnes, což může být zapříčiněno chybami v distribuci nebo malým zájmem ze strany pedagogů. Průzkum byl prováděn ve dvou kolech s využitím e-mailové komunikace s pedagogy základních škol a víceletých gymnázií. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The subject of the thesis is the passive bilingualism of Czech children. The first part focuses on the analysis of the Czech culture and educational environment. The objective is to investigate possibilities of the youngest Czech generation to get in contact with Slovak and develop their passive bilingualism. The thesis also brings information on previous researches of the level of the Czech-Slovak passive bilingualism. The focus of the second part is the research on the feedback and results of "Slovak to Schools" project started in 2007. The project should have brought to Czech children a possibility of getting in the contact with Slovak using the special worksheets. The research shows the project has not got a lot of interest on the Czech schools. Causes could be mistakes in distribution or the lack of interest of the teachers. The research has been lead in the two rounds by e-mail communication between author and teachers of basic schools. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Slovenština do škol. K vývoji česko-slovenského pasivního bilingvismu u nejmladší generace po rozdělení Československa | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2010 | |
dcterms.dateAccepted | 2010-09-08 | |
dc.description.department | Institute of Slavonic and East European Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav slavistických a východoevropských studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 94352 | |
dc.title.translated | Slovak to schools. To the trend of the Czech-Slovak passive bilingualism among the youngest generation after the split of Czechoslovakia | en_US |
dc.contributor.referee | Ondrejovič, Slavomír | |
dc.identifier.aleph | 001442622 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Hungarian Studies - Slovak Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Maďarština - Slovakistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav slavistických a východoevropských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Slavonic and East European Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Maďarština - Slovakistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Hungarian Studies - Slovak Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá pasivním bilingvismem českých dětí. V první části mapuje české kulturní a školní prostředí s cílem zjistit, jaké jsou možnosti kontaktů příslušníků české nejmladší generace se slovenštinou a možnosti k rozvíjení jejich pasivního bilingvismu. Práce dále přináší informace o výzkumech úrovně česko-slovenského pasivního bilingvismu. V druhé části se diplomová práce zaměřuje na průzkum odezvy projektu Slovenština do škol z r. 2007, který měl přinést možnost kontaktu českých dětí se slovenštinou ve výuce prostředictvím pracovních listů. Průzkum naznačuje, že projekt na českých školách nevzbudil očekávaný ohlas a zájem, který by trval dodnes, což může být zapříčiněno chybami v distribuci nebo malým zájmem ze strany pedagogů. Průzkum byl prováděn ve dvou kolech s využitím e-mailové komunikace s pedagogy základních škol a víceletých gymnázií. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The subject of the thesis is the passive bilingualism of Czech children. The first part focuses on the analysis of the Czech culture and educational environment. The objective is to investigate possibilities of the youngest Czech generation to get in contact with Slovak and develop their passive bilingualism. The thesis also brings information on previous researches of the level of the Czech-Slovak passive bilingualism. The focus of the second part is the research on the feedback and results of "Slovak to Schools" project started in 2007. The project should have brought to Czech children a possibility of getting in the contact with Slovak using the special worksheets. The research shows the project has not got a lot of interest on the Czech schools. Causes could be mistakes in distribution or the lack of interest of the teachers. The research has been lead in the two rounds by e-mail communication between author and teachers of basic schools. | en_US |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav slavistických a východoevropských studií | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990014426220106986 | |