Soukromé a alternativní školství v České republice
Private and alternative education in the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32649Identifiers
Study Information System: 95098
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Základní školství, alternativní školy, soukromé školyKeywords (English)
Basic schools, private schools, alternative schoolsNÁZEV: Soukromé a alternativní školství v České republice ABSTRAKT: Diplomová práce pojednává o současném stavu soukromého a alternativního školství, přičemž soukromé školy považuje též za alternativu ke standardnímu vzdělání. Zmiňuje specifika pedagogiky alternativních programů, ukazuje společné i odlišné rysy a hledá pozitiva a negativa volby alternativní školy pro rodiče i žáka. Teoretická část se zaměřuje více na problematiku soukromých škol. Zkoumá kvalitu soukromých škol v konfrontaci s běžnými státními školami. Pojednává o nadstandardních podmínkách výuky nejen pro žáka, ale i pro učitele. Empirická část doplňuje výzkum soukromých škol v ČR o případové studie ve dvou pražských soukromých školách. KLÍČOVÁ SLOVA: Základní školství, alternativní školy, soukromé školy
TITLE: Private and alternative schools in the Czech Republic SUMMARY: The thesis describes current status of private and alternative schools whereas private schools are considered as an alternative to the public school system as well. It tackles the specific aspects of alternative pedagogical programs, describes common and distinctive features and sees into the positives and negatives of the choice of alternative education for parents and pupils. The theoretical part focuses on private schools. It inquires into the qualitative difference between private and public schools and deals with the conditions of education for both pupils and teachers. The empiric part consists of two case studies complementing the study of the private schools sector. KEYWORDS: Basic schools, private schools, alternative schools