"Všechno je lehounké a vše je nahoře a nejvýše je tanec slonů". Metafory pohybu v díle Vladimíra Holana.
"Everything's light and everything's upwards, the dance of elephants being uppermost". The metaphors of the movement in poetry of the poet Vladimir Holan.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32347Identifiers
Study Information System: 84372
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Wiendl, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
30. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vladimír Holan, poezie, motiv, fenomenologie, pohyb, vítr, vlna, plynutí vody, pták, mrak, kámen, zeďKeywords (English)
Vladimir Holan, poetry, motif, phenomenology, movement, wind, wave, water flowed, bird, cloud, stone, wallTato diplomová práce nahlíží na dílo Vladimíra Holana jako na tematickou jednotu, ve které se proměňují různé motivy. Tyto proměny se uskutečňují závisle na čase, ve kterém básně vznikají. Naše metoda pohlížení na Holanovo dílo je tedy chronologická, postupujeme od počátku jeho tvorby k poslední vydané sbírce a básním z pozůstalosti. Práce se věnuje motivu pohybu a jeho proměnám v Holanově díle. V úvodní kapitole se snaží proniknout do problematiky pohybu jako fyzické činnosti a poté na základě Patočkovy fenomenologické filozofie pojmout pohyb jako potvrzení bytí. Pohyb vnímaný jako odpověď člověka na jeho umístění ve světě tak nabývá různých významů a podob. V dalších kapitolách se věnujeme analýze motivů pohybu, které lze v Holanově díle rozpoznat. Jejich vlastnosti se proměňují z lehkosti a svobody k tíze a omezení. Osu práce tak tvoří motivická řada vítr-vlna-plynutí vody-pták-mrak-kámen-had-zeď. Okrajově práce zachází i k interpretaci dalších motivů úzce spjatých s výše vyjmenovanými, a tedy nezbytných pro pochopení Holanova pojetí pohybu jako uskutečňování života.
The purpose of the thesis is to deal with a writings of Vladimir Holan as a thematic unity, where the motifs are transformed. The metamorphosis depend on a time, when they have been written in. Our used method of his writings is in a chronological order. This thesis is focused on the motif of a movement and his metamorphosis in poetry of Vladimir Holan. The aim is to penetrate the problems of the movement as a physical activity and approached the movement as a confirmation of existence on a basis of Patočka's phenomenological phylosophy. Other chapters pay attention to analysis of motifs of movement, which are recognizable in Holan's poetry. Their feature change from lightness and freedom to heaviness and limitation. Afterwards the point of this work reaches the axis: a wind - a wave - a water flowed - a bird - a cloud - a stone - a snake - a wall. Due to the better understanding of Holan's work, we make a passing comment about the motifs which are connected with notised above. These connections will able to put our thoughts about Holan's conception in order.