Současné problémy finského školství: rovnost šancí ve vzdělávání
Current Issues of Finnish Education: Equity in Education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32341Identifikátory
SIS: 92488
Katalog UK: 990013673480106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janebová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
1. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Rovnost šancí ve vzdělávání, Finsko, vzdělávací systémy, vzdělávací politika, jednotná škola, selektivní škola, testy PISAKlíčová slova (anglicky)
Equity in education, Finland, education system, education policy, comprehensive schooling, selective schooling, PISA testsVe své diplomové práci se zabývám problematikou rovnosti vzdělávacích šancí ve Finsku. Při zpracování tohoto tématu jsem čerpala z dostupných českých i zahraničních materiálů a v poslední kapitole také z vlastního šetření. V práci hledám odpověď na otázky jakým způsobem je myšlenka rovných šancí ve vzdělávání realizována na jednotlivých stupních finského vzdělávacího systému, jakou roli v něm hraje jednotná základní škola, jaké konkrétní nástroje jsou využívány pro systémové dosahování co nejvyššího stupně rovnosti vzdělávacích příležitostí ve Finsku či jak hodnotí naši odborníci možnost inspirace finským vzdělávacím modelem v českých podmínkách. Pomocí komparace výsledků výzkumného projektu PISA se pokouším zjistit, jaká pozitiva či negativa přináší působení rozdílného typu jednotné základní školy ve Finsku a selektivní základní školy v České republice v oblasti distribuce rovných vzdělávacích příležitostí.
This thesis deals with the issue of equal educational opportunities in Finland. Both, Czech and foreign sources as well as my own research data were used for the purpose of this study. The main objectives are to find the answers to the questions of how the idea of equal opportunities in education is carried out at different stages of the Finnish educational system, what is the role of comprehensive school, which specific tools are used for addressing the equity issues systematically or what is the opinion of our experts on the possible inspiration from the Finnish educational model in the Czech conditions. Using the comparison of results of the PISA assessment programme I am trying to reveal the positive and negative effects of two different types of primary schools - comprehensive in Finland and selective in the Czech Republic - mainly focusing on the field of distribution of equal educational opportunities.
