Assessment centrum - skupinové úlohy
Assessment Center - Group Exercises
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32331Identifiers
Study Information System: 90876
CU Caralogue: 990013628330106986
Collections
- Kvalifikační práce [24310]
Author
Advisor
Referee
Michalík, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
23. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Assessment centrum, Modelové situace, Skupinové úlohyKeywords (English)
Assessment Center, Simulations, Group exercisesPředmětem předložené práce je assessment centrum jako metoda využívaná v personálně - psychologické praxi. V teoretické části práce je věnována pozornost základním charakteristikám metody assessment centra - je zde uveden přehled definic a směrnic, které vymezují a upravují assessment centrum po jeho obsahové a realizační stránce. Popsán je také postup tvorby assessment centra a proces volby dílčích metod (rozhovor, testové metody, modelové situace atd.), které assessment centrum tvoří. Podrobněji se zabýváme charakterem dílčích metod assessment centra a možností aplikace jejich diagnostických výstupů. V samostatné kapitole věnujeme zvláštní pozornost problematice modelových situací a skupinových úloh. Zmíněny jsou také sociálně - psychologické aspekty assessment centra a dále pak jeho kulturní a interkulturní rozměr. Empirickou část práce tvoří popis a analýza konkrétního realizovaného assessment centra, ze které pak vychází návrh řešení pro jeho optimalizaci. Klíčová slova assessment centrum modelové situace skupinové úlohy
The subject of my final thesis is the assessment centre as a method being used in practice of personnel psychology. The theoretical part is aimed at basic methods of assessment centre, it contains the definitions and instructions which limit and edit the assessment centre as regards its content and implementation aspects. It describes the processes of assessment centre creation and choice of its partial methods (dialogue, test methods, model situation etc). In more detail it deals with character of assessment centre partial methods and possibilities of their diagnostic outputs application. In particular chapter special attention is given to model situations and group exercises questions. At the same time it describes the assessment centre social-psychological aspects and its cultural and intercultural extent. The empirical part contains the description and analysis of particular existing assessment centre, from which a suggestion for its optimalization arises. Key words assessment center group exercises simulations