Bavit se jako "tenkrát" - Co bychom měli vědět o komunismu, ale bojíme se zeptat
Have fun as "then" - What we should know about communism but are afraid to ask
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31718Collections
- Kvalifikační práce [5326]
Author
Advisor
Referee
Pullmann, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Student's Administration Office
Date of defense
21. 10. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
rekreace ROH, komunismus, retro, nostalgie, sociální paměť, habitus
Keywords (English)
ROH recreation, communism, retro, nostalgia, social memory, habitus
Tato práce vychází z osobního pobytu na retro "Rekreaci ROH - dovolená v Tatrách jako 'tenkrát'", pořádanou jednou českou cestovní kanceláří, na níž jezdí převážně lidé důchodového věku. Práce se soustředí především na motivaci těchto lidí ke koupi takovéhoto zájezdu, a popisuje, jakým způsobem účastníci podobnou rekreaci tráví. Tento podrobný popis je nesmírně důležitým výchozím bodem pro objasnění jevu zvaného nostalgie, o němž se ve spojitosti s post-komunistickými zeměmi hovoří také jako o ostalgii. Za využití konceptů sociální paměti ukazuji, že vedle oficiálně uznávané verze dějin existuje bezpočet alternativních často protichůdných "pamětí" vycházejících z malých osobních dějin každodennosti, jejichž součástí není komunismus jako politický systém, ale "obyčejný" život v čase komunismu. Hlavním cílem mé práce pak je pokusit se nalézt odpověď na otázku, jestli to, po čem se starší generaci stýská, je skutečně komunistický režim jako takový, anebo se za větou, že "za komunismu bylo líp", skrývá něco zcela jiného než pouhá identifikace s určitým politickým zřízením. Klíčová slova: rekreace ROH; komunismus; retro; nostalgie; sociální paměť; habitus
This thesis is based on my stay at a retro "ROH recreation - holidays in Tatras as 'then'" organized and provided by one Czech travel agency whose major customers are elderly people. The thesis focuses especially on the motivation of these people to buy such a product, and describes how they spend a holiday like that. This detailed description is an extremely important starting point for clarifying the phenomenon known as nostalgia, which is also in relation to post-communist countries referred to as 'ostalgia". Using the concepts of social memory I show that next to the officially accepted version of history there is a large number of alternative and often contradictory "memories" based on small personal histories of everyday life, which do not include Communism as a political system, but "ordinary" life in the communist times. The main goal of my thesis is to try to find the answers to the question, whether that what the older generation misses is really the communist regime itself, or the sentence "it was better under communism" hides something completely different from mere identification with a particular political establishment. Key words: ROH recreation; communism; retro; nostalgia; social memory; habitus