Změny reálných dopravních toků a akcesibility v Plzeňském regionu ve vztahu k systému osídlení
The changes of transport flows and accesibility in Pilsen region in relation to the settlement system
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31716Identifiers
Study Information System: 67578
CU Caralogue: 990012753350106986
Collections
- Kvalifikační práce [20357]
Author
Advisor
Referee
Květoň, Viktor
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Social Geography and Regional Development
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
22. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
prostorové interakce, dopravní dostupnost, frekvence veřejné dopravy, dopravní toky, dopravní regionalizace, Plzeňský krajKeywords (English)
spatial interaction, accessibility, frequency of public transport, traffic flows, transport regionalization, Plzeň, Pilsen regionProblematika dopravy je v současnosti jedním z nejvíce diskutovaných témat, a to díky prohlubující se územní diferenciaci vyvolávající zvýšené nároky na kvalitu současných dopravních spojení. Zvláště pak atraktivita středisek a existence kvalitní dopravní infrastruktury, podněcující rozvoj území (jeho úspěšnost), se stává jedním z nejdiskutovanějších témat dnešní doby. Tato diplomová práce se tak zabývá porovnáním a zhodnocením změn prostorových interakcí v systému osídlení Plzeňského kraje ve dvou časových řezech (1991 a 2001). Analýza dopravních interakcí bude provedena pomocí několika statistických metod a za pomoci technologií GIS. Hlavní pozornost však bude věnována prostorové diferenciaci frekvence dopravních toků a dopravní dostupnosti. Následně bude provedeno srovnání dopravních charakteristik s charakteristikami komplexního významu osídlení za účelem zjistit základní vztahy mezi těmito ukazateli. Klíčová slova: prostorové interakce, dopravní dostupnost, frekvence veřejné dopravy, dopravní toky, dopravní regionalizace, Plzeňský kraj.
The issue of transport is currently one of the most discussed topics, thanks to deepening regional differentiation causing increased demands on the quality of existing transport links. Especially the attractiveness of centers and the existence of good transport infrastructure, stimulating the development of the region (his success), is becoming one of the most debated issues of our times. This diploma thesis deals with the comparison and evaluation of changes in spatial interaction in the settlement of the Plzeň/ Pilsen region in two time slices (1991 and 2001). Analysis of the interactions of traffic will be done by using statistical methods and using GIS technology. Main attention will be paid to the spatial differentiation of the frequency of traffic flows and transport accessibility. Subsequently, the transport characteristics will be compared with the characteristics of the complex importance of settlement, so the basic relationships between these indicators can be found. Keywords: spatial interaction, accessibility, frequency of public transport, traffic flows, transport regionalization, Plzeň/ Pilsen region.