Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení
Social skills of teachers and possibilities of their development
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31525Identifiers
Study Information System: 89909
Collections
- Kvalifikační práce [22119]
Author
Advisor
Referee
Štětovská, Iva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
24. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
začínající učitel, sociální dovednosti, videotrénink interakcíKeywords (English)
beginning teacher, social skills, videotraining of interactionsPráce "Sociální dovednosti učitelů a možnosti jejich rozvíjení, se zaměřením na začínající učitele" se zabývá možností využití videotréninku interakcí k rozvoji sociálních dovedností začínajících učitelů. Teoretická část práce uvádí analýzu dnešního stavu pre- a postgraduálního vzdělávání, zaměřuje se na osobnost a sociální dovednosti učitelů, především na dovednosti komunikační. Praktická část zkoumá, zda dochází k rozvoji sociálních dovedností začínajících učitelů při užití metody videotrénink interakcí, která je k tomuto účelu upravena. Data získaná pozorováním 14 učitelů jsou analyzována pomocí programu Interakt. Výsledkem je poznatek, že metoda videotrénink interakcí se významně podílí na celkovém rozvíjení sociálních dovedností učitele. Pozitivní vliv má videotrénink interakcí zejména na věnování pozornosti učitele studentům a na parafrázování výroků studentů.
This thesis "Social skills of teachers and possibilities of their development, orientated on beginning teachers" looks into posibility of utilization of videotraining of interactions method (VTI) for development of social skills in teachers-beginners. Theoretical part focuses on analysis of current state in pre- and postgraduated education, it's oriented on their personality and social skills, mainly on communication skills. Practical part deals with presence of development of social skills in beginning teachers. Effect of VTI of the development is tested. This method is prepared for this goal. Collected data comes from observation of 14 teachers and this data are analyzed by programm Interact. The outcome is a fact that VTI method has significant influence on global development of teacher's social skills. VTI has positive influence mainly in following fields: paying the teacher's attention to students and paraphrase student's statement.