Koučování - součást profesního rozvoje manažerů
Coaching - part of managerial professional development
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31425Identifiers
Study Information System: 89265
CU Caralogue: 990012623070106986
Collections
- Kvalifikační práce [24015]
Author
Advisor
Referee
Bahbouh, Radvan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Teoretická část diplomové práce se nejprve zaměřuje na představení psychologie práce a organizace s akcentem na personální psychologii. Detailně je rozpracována část věnovaná vzdělávání a rozvoji v systému personálního řízení. Klíčovou část diplomové práce tvoří kapitoly věnované koučování. Je definován pojem koučování, jeho proces a typy, jádro kapitoly tvoří přehled současných psychologických přístupů v koučování. Koučování je zde také srovnáváno s dalšími metodami vzdělávání a rozvoje, a také s fenomény, se kterými se běžně setkáváme v psychoterapeutické praxi. Závěr teoretické části je věnován situaci koučování v České republice. Empirická část diplomové práce shrnuje výzkum zaměřený na zhodnocení koučování v České republice z pohledu uživatelů koučování - koučovaných manažerů. Představuje výsledky kvantitativního výzkumu, který hodnotí chování koučů, resp. dodržování základních standardů profesního koučování, které jsou definovány International Coach Federation Czech Chapter a ke kterým se koučové členstvím v této mezinárodní organizaci zavazují.
The theoretical part of the thesis focuses first on the presentation of the work and organization psychology, with the accent on personnel psychology. The thesis then goes into more detail in the section devoted to training and development within personnel management system. A key chapter is the one devoted to coaching. Coaching is clearly defined along with the coaching process and types. The core of the chapter consists of the summary of current psychological approaches in coaching. Coaching is also compared with other methods of training and development, as well as other phenomena which we normally encounter in current psychotherapeutic practice. Finally, attention is given to the current situation of coaching in Czech Republic. The empirical part of the thesis summarizes the research conducted, with the goal of evaluating the current coaching situation in Czech Republic from the perspective of coaching clients - coached managers. It presents the results of quantitative research which assess the 5 coaches' behavior and their adherence to basic standards of professional coaching, as defined by the International Coach Federation Czech Chapter.