Proměna umělecké vizuální reprezentace v důsledku vývoje nových technologií
The Transformation of Art Visual Representation in Consequence of the New Technologies Development
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31410Identifiers
Study Information System: 87564
Collections
- Kvalifikační práce [6814]
Author
Advisor
Referee
Fišerová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
17. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
1 Abstrakt: Tato práce pojednává o nových formách umělecké vizuální reprezentace, které mají svůj základ v digitálních kódech. Cílem práce je definovat způsob, jimž nová média formují vnímání dnešního světa a vymezit roli, kterou v tomto procesu zastává umělecká tvorba. Práce zodpovídá otázky, čím jsou nová média specifická v utváření iluze reality, jak oslovují a ovlivňují diváka, reprezentují místo a čas a jakým způsobem přetvářejí vztahy mezi dílem, umělcem a recipientem. Vzhledem k tomu, že je rozdělení do tradičních kategorií, které byly k posuzování umění používány, nadále neaktuálním, jsou zde uvedeny kategorie nové, charakteristické pro současnou počítačovou kulturu. Na konkrétních příkladech nových uměleckých forem jsou zde rovněž doloženy základní principy vizuální komunikace, které s sebou digitální technologie přináší. Současně práce představuje vybraná kritická pojetí významných filosofů, Waltera Benjamina, Viléma Flussera, Paula Virilia, Jeana Baudrillarda, vztahující se k otázce nových médií a jejich vlivu na změny způsobu lidské percepce a k intervenci nových technologií na lidskou přirozenost.
1 Abstract: This paper discusses new forms of art visual representation that is based on digital codes. The goal is to define the way in which new media shape the perception of the present world and what role art plays in this process. Work deals with the question, what is unique about how new media shape the illusion of reality, reach and influence the audience, represent space and time and how it changes the relationship between the artwork, the artist and the recipient. Whereas the traditional division into categories, which were used to assess the art, is outdated, there are new categories listed. Specific examples of new art forms that come with digital technology are illustrated. At the same time, there are critical concepts of major philosophers, Walter Benjamin, Vilem Flusser, Paul Virilio, Jean Baudrillard, presented as they are related to the issue of new media and their influence on changes in the way of human perception and the intervention of new technologies on human nature.