Vztah mezi makro- a mikroskopickými projevy alkalicko-křemičité reakce v betonu
Relationship between macro- and microscopic sings of alkali-silica reactivity in concrete
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31404Identifikátory
SIS: 66702
Kolekce
- Kvalifikační práce [19614]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Martinec, Petr
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav geochemie, mineralogie a nerostných zdrojů
Datum obhajoby
14. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
alkalicko-křemičitá reakce, cemento-betonový kryt vozovek, měrná délka trhlin, analýza obrazu, mikroskopieKlíčová slova (anglicky)
alkali-silica reaction, concrete pavement, specific length of microcracks, image analysis, microscopyDiplomová práce se zabývá poruchami pozorovanými na cemento-betonových krytech (CBK) vozovek na třech vybraných úsecích dálnic v České republice. Hlavním cílem bylo zjistit, zda porušení betonu vzniklo vlivem alkalicko-křemičité reakce, či jiným mechanismem. Porušení betonu bylo zkoumáno v makroskopickém i v mikroskopickém měřítku. Mezi hlavní makroskopicky pozorované poruchy patří trhliny porušující povrch i vnitřní části betonu. V mikroměřítku byly zkoumány mikrotrhliny a alkalicko-křemičité gely. Porušení CBK dálnic bylo kvantitativně stanoveno třemi hlavními parametry: měrnou délkou trhlin na povrchu CBK dálnic, měrnou délkou mikrotrhlin ve vrtných jádrech a objemem alkalicko-křemičitých gelů a mikrotrhlin ve výbrusech. Porovnáním těchto parametrů bylo možné rozlišit dva různé mechanismy porušení CBK dálnic. (1) Degradace betonu, která byla spojena zejména s alkalicko-křemičitou reakcí, se objevila na dvou vybraných úsecích dálnic (dálnice D11- Vrbová Lhota a D1) a (2) degradace betonu spojená s jinými mechanismy (cykly mrznutí a tání, mechanická degradace), které se projevily ve třetím případě (dálnice D5).
This thesis deals with deterioration observed in cement-concrete cover (CBK) for three selected road sections of highways in the Czech Republic. The main objective was to determine whether concrete failure arose due to alkali-silica reaction, or other mechanism. The deterioration of concrete failure was observed in the macroscopic and microscopic scale. The mostly macroscopically observed deterioration of the concrete were cracks breaking the surface and inner parts of concrete. In micro- scale the microcracks and alcali-silica gels were observed. The CBK deterioration was quantitatively determined by three main parameters: specific length of microcracks on the CBK surface, specific length of microcracks in the drill cores and volume of alcali-silica gels and microcracks in thin sections. According to these indicators it was possible to distinguish two different types of CBK deteriorations. (1) Degradation mainly associated by alkali-silica reaction (observed on highways D11 - Vrbová Lhota and D1) and (2) degradation connected with another mechanism (cycles of freezing and thawing, mechanical degradation) was observed on the highway D5.