Člověk ve společnosti znalostí: vědění jako součást identity
Person in knowledge society: knowledge as part of identity
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31326Identifiers
Study Information System: 89335
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Gillernová, Ilona
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V předložené diplomové práci se zabývám psychologickými souvislostmi teorie znalostní společnosti. Společenské změny, které se udály v několika posledních desetiletích, mají řadu širších souvislostí a právě psychologické jsou jednou z nich. Popisuji, jaké nároky na jedince tato společenská změna přináší, jmenovitě požadavky na rozvoj kompetencí a sociálních dovedností spjatých s působením v organizacích. Věnuji se také tomu, jaké faktory formují odezvu jedince na požadavky celoživotního učení. Za hlavní cíl práce považuji realizaci empirické části, ve které se formou kvantitativního dotazníkového šetření zabývám otázkou, nakolik se s předpoklady společnosti znalostí ztotožňují osoby z takzvaných znalostních povolání, kterých by se měly tyto požadavky zvláště týkat.
In my submitted graduation theses I describe the psychological connections concerning the theory of knowledge society. Social changes which happened in the past decades have number of associations and psychological ones are one of them. I describe which demands are expected from an individual through such social change, namely requirements on the development of competencies and social skills connected to work in organizations. I also pay close attention to the factors that form an individual's response to the requirements on lifelong learning. As the main goal of my thesis I consider the realisation of the empirical part. Here, I consider through the quantitave questionnaire examination the problem of how people from so called knowledge professions identify with the assumption of knowledge society. It is the knowledge professions whom such requirements especially concern.