Globální města v systému letecké dopravy
Global cities in the air transport system
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31323Identifiers
Study Information System: 84429
CU Caralogue: 990012753180106986
Collections
- Kvalifikační práce [20357]
Author
Advisor
Referee
Vondráčková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geography and History for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
23. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
globální města, letecká doprava, přepravní výkony, letecká konektivitaKeywords (English)
global cities, air transport, transportation outputs, airline connectivityPředkládaná diplomová práce se zabývá významem globálních měst pro síť mezinárodní letecké dopravy. V úvodní části práce jsou uvedeny a popsány významné klasifikace globálních měst a následně je na základě tří vybraných žebříčků globálních měst sestaven pracovní žebříček globálních měst. Následující kapitola je věnována systému letecké dopravy a vymezení hlavních leteckých uzlů v jednotlivých světových regionech. Poté následuje kapitola, ve které je provedena analýza přepravních výkonů letišť globálních měst, analýza tempa růstu letišť globálních měst v letech 2004 - 2008 podle ekonomické vyspělosti států, v nichž leží a identifikace skupiny faktorů, které mají největší vliv na přepravní výkony letecké dopravy v rámci globálních měst. V poslední kapitole prostřednictvím analýzy letecké konektivity globálních měst jsou vybraná globální města seřazena podle jejich propojenosti v rámci letecké sítě. Závěry práce potvrdily, že globální města mají velký význam pro síť mezinárodní letecké dopravy.
The diploma thesis "Global cities in the air transport system" is focused on the importance of global cities for the international airline network. The first chapter defines significant clasification of the global cities and subsequently, the operational ranking is created based on the three selected rankings of global cities. Second chapter is dedicated to the system of air transport and also defines the main air transport hubs in particular world regions. Following chapter analyses transportation outputs of the airports of global cities and its growth in years 2004 - 2008 based on the economic level of each state. It also identifies factors that have the highest influence on the air transport outputs within the frame of global cities. In last chapter, the selected global cities are ranked by their connectivity within airline network based on the results of analysis of airline connectivity of global cities. In the conclusions the importance of the global cities for international airline network is summarised.