Customer Lifetime Value - Application to Banking Sector
Hodnota zákazníka s aplikací v bankovním sektoru
diploma thesis (DEFENDED)
Reason for restricted acccess:
The document or parts thereof are inaccessible in accordance with Article 18a (7) of the Code of Study and Examination in conjunction with Article 10 of the Rector’s Directive No. 6/2010. The full text of the thesis is accessible in the physical database in accordance with Article 18a (5) of the Code of Study and Examination.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31274Identifiers
Study Information System: 165857
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Baxa, Jaromír
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
14. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Customer, Bank, Lifetime, Profit, Probability,Product, Regression, Revenue, ValueKeywords (English)
Customer, Bank, Lifetime, Profit, Probability,Product, Regression, Revenue, ValueDiplomová práce: Customer Lifetime Value - Application to Banking Sector Autor: Zuzana Lajksnerová Abstrakt Tato práce se zabývá výpočtem hodnoty životního cyklu zákazníka pro klienty druhé největší české komerční banky - Československé obchodní banky a.s.. Cílem je odhadnout zisk, který každý jednotlivec bance přinese za první rok, dva, čtyři od založení profilu, ale i za celou dobu, po kterou je zákazníkem. První, teoretická část obsahuje strukturovaný přehled modelovacích přístupu v dostupné literatuře. V druhé, praktické části jsou vyvinuty dva rozdílné modely, které jsou posléze aplikovány na klientská data 2.7 milionů zákazníků ČSOB. Tato predikce bere v úvahu jak příjmy z jednotlivých produktů, tak pravděpodobnost, že zákazník bude tento produkt využívat. Na odhady obou modelů je použito několik různých ekonometrických metod, a to lineární regrese, bootstrap, probit a multinomiální logit. Výsledky analýzy ukazují, že demografické údaje jako je věk a pohlaví a také proměnné související s produkty významně ovlivňuje výslednou úroveň hodnoty klienta. Rovněž je prokázáno, že vyšší potenciální příjmy jsou spojeny s muži, lidmi v produktivním věku a loajálními zákazníky.
Master Thesis: Customer Lifetime Value - Application to Banking Sector Author: Zuzana Lajksnerová Abstract This thesis deals with the calculation of the customer life value for clients of second largest Czech commercial banks - Československá obchodní banka a.s.. The aim is to estimate the revenue each individual brings to the bank within the first year, two, four since creating a profile but also during the whole time he or she remains in their customer base. The first, theoretical part contains of structured overview of the modeling approach from available literature. In the second part, we develop two different models, which are subsequently applied on client data of 2.7 million ČSOB customers. The prediction takes into account both revenues from each product and probability that customer will use this product. For estimation of the two models we use several different econometric methods, thus linear regression, bootstrap, probit and multinomial logit. The results show that demographic data such as age and gender, as well as product related variables, greatly inuence the final level of value of customer. It is also shown that higher potential earnings are associated with men, people of working age and loyal customers.