Zhodnocení aktuální nabídky programů středisek ekologické výchovy z hlediska potřeb geografického vzdělávání
The evaluation of actual offer of ecological education centres for the purpose of geografical educadion
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30813Identifiers
Study Information System: 65430
Collections
- Kvalifikační práce [20082]
Author
Advisor
Referee
Kučerová, Silvie Rita
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology Oriented at Education - Geography Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
18. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Bakalářská práce se zaměřuje na ekologické výukové programy, kterými lze doplnit výuku geografie ve školách. Výukové programy realizují střediska ekologické výchovy po celé České republice. V práci se čtenář dozví, jak pracují a co všechno nabízejí střediska ekologické výchovy a hlavně o jejich výukových programech. Cílem práce je vybrat z nabídek geograficky zaměřené programy jednotlivých středisek ekologické výchovy. Poté zhodnotit nabídku každého střediska z hlediska počtu nabízených geograficky zaměřených programů, věkové kategorie těch, jimž jsou určeny a forem, kterými probíhají. Provedeno je také zhodnocení podle jednotlivých krajů. Praktickým výstupem práce je seznam geograficky zaměřených programů jednotlivých středisek rozdělený podle krajů a jednotlivých témat. Součástí práce je i krátké pojednání o programech vytvořených společností Fair Trade a simulačních hrách, které jsou v nabídce středisek ekologické výchovy nejčastěji zastoupeny.
The thesis focuses on ecology education programmes that could be used to complement the syllabi of geography at schools. Such programmes are being organized by ecology education centres all around the country. In the thesis the reader will find out how do the centres work and a lot of information about their programmes. The aim of the thesis is to select geography oriented programmes from all those organized by individual education centres. Then the thesis evaluates the programmes from several viewpoints - the amount of geography oriented programmes offered, the age the programmes are designed for and their forms. In addition, the thesis evaluates individual counties. The practical result of this thesis is a list of geography oriented ecology education programmes sorted by county and topic. Incorporated into the thesis is a short work on Fair Trade held programmes and simulation games, which are very often offered by ecology education centres.