Elektronická sbírka řešených úloh z elektřiny a magnetismu - stejnosměrný elektrický proud
Electronic Collection of Solved Problems in Electromagnetism - Direct Current
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30613Identifiers
Study Information System: 49050
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Referee
Ošťádal, Ivan
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics and Mathematics at Higher Secondary Schools
Department
Department of Physics Education
Date of defense
11. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce volně navazuje na bakalářskou práci Elektronická sbírka řešených úloh z elektřiny a magnetismu I, obhájenou na konci akademického roku 2007. Cílem této práce bylo do elektronické sbírky do části stejnosměrný elektrický proud vypracovat a doplnit řešené úlohy tak, aby tato část obsahovala typové úlohy odpovídající úrovni na pomezí střední a vysoké školy a co nejlépe pokryla danou oblast učiva na střední škole. Úlohy v této kapitole byly tematicky rozděleny do několika podkapitol. Kromě tvorby úloh se práce zaměřila na monitorování použitelnosti sbírky, zejména členění a struktury řešení úloh, které sbírka obsahuje. Průzkum byl proveden za pomoci elektronického dotazníku, který vyplňovali uživatelé sbírky, zvláště posluchači prvního ročníku oboru fyzika na MFF UK, kterým byla tato sbírka představena. Dále byl proveden rozbor učební látky stejnosměrný elektrický proud na středoškolském a vysokoškolském stupni vzdělávání. Ukázka vypracovaných úloh, dotazník a jeho vyhodnocení jsou k této práci přiloženy.
This thesis is a follow-up to of the bachelor thesis titled Electronic Collection of Solved Problems in Electromagnetism. The aim of this thesis was to a follow-up to and include more solved tasks and problems into the chapter "Electricity and magnetism - Direct current" at the high school and university level and cover completely the area of the high school curriculum. Tasks in this chapter were divided into several sections, according to physics topics they cover. In addition to the task creation, the thesis was focused on monitoring of the usability of the collection, especially of the structure of the tasks solution. The research was conducted by the mean of an electronic questionnaire lled out by users of the collection, especially rst-year students of physics course at MFF UK, to whom the collection was introduced. A sample of solved problems, the questionnaire and its evaluation are attached to the thesis.