Zobrazit minimální záznam

Reader-response aspects and motives by Jan Mukařovský
dc.contributor.advisorTrávníček, Jiří
dc.creatorFlanderka, Jakub
dc.date.accessioned2017-04-21T05:56:00Z
dc.date.available2017-04-21T05:56:00Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/30537
dc.description.abstractTato práce se snaží postihnout, jakým způsobem Jan Mukařovský ve svých úvahách o literatuře reflektoval čtenářské aspekty, a to jednak z hlediska čtenáře, jakožto jednoho z účastníků literární komunikace, a jednak z hlediska (případných) vlastních čtenářských zážitků Jana Mukařovského. První kapitola podává přehled hlavních tezí Ingardenova fenomenologického pojetí literárního díla, zejména v souvislosti s pojmem "konkretizace", z nějž v kontextu českého strukturalismu vycházel Felix Vodička, a také hlavních tezí Kostnické školy recepční estetiky, která představovala první literárněvědnou metodologii, jež si vytyčila čtenáře jako své ústřední téma, a jejíž zástupci vycházeli také z myšlenek Felixe Vodičky a Jana Mukařovského. Druhá až čtvrtá kapitola sledují vývoj Mukařovského myšlení ve třech fázích mezi lety 1923 - 1948. Každá kapitola má část přehledovou, která sleduje dané období z hlediska klíčových myšlenek a prací, objevujících se v tom kterém období, a část analytickou,která se podrobně zaměřuje na (vybrané) pasáže z Mukařovského studií, zachycujíc výskyt čtenářských aspektů (mimo jiné na základě lexika, které Mukařovský ve své argumentaci používá). Podrobné sledování jednotlivých fází ukazuje, že aspekt čtenáře nebyl zcela vyloučen ani v rané fázi strukturalismu a že v průběhu 30. a 40. let byl...cs_CZ
dc.description.abstractThis work tries to illustrate the way Jan Mukařovský reflected the aspect of reader in his papers of literature, both in terms of a reader as one of the participants of literary communication, and in terms of (potentional) Mukařovský's own reader-response experience. First chapter summarizes main theses of Ingarden's phenomenological concept of literary work, in particular in connection with a term "concretization" which Felix Vodička further developed in the context of Czech Structuralism, and also presents the main reader-response theses of Constance school, which, in fact, represented the first methodology in literary theory, that put the emphasis on the reader as its central theme, and whose representatives were inspired by Felix Vodička's and Jan Mukařovský's ideas as well. The second, the third and the fourth chapters follow the development of Jan Mukařovský's thinking in three phases between 1923 and 1948. Every chapter includes an overview, offering the key ideas and papers of the period, and an analytical part, focusing on the (chosen) passages of Mukařovský'sworks and at the same time providing appearance of readerresponse aspects (i. a. on the basis of lexical level used by Mukařovský in his reasoning). Detailed monitoring of the given periods proves that not even in the early phase of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleČtenářské aspekty a motivy u Jana Mukařovskéhocs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-21
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId74961
dc.title.translatedReader-response aspects and motives by Jan Mukařovskýen_US
dc.contributor.refereeHolý, Jiří
dc.identifier.aleph001183557
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literatura - Komparatistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literature - Comparative Literatureen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literatura - Komparatistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literature - Comparative Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se snaží postihnout, jakým způsobem Jan Mukařovský ve svých úvahách o literatuře reflektoval čtenářské aspekty, a to jednak z hlediska čtenáře, jakožto jednoho z účastníků literární komunikace, a jednak z hlediska (případných) vlastních čtenářských zážitků Jana Mukařovského. První kapitola podává přehled hlavních tezí Ingardenova fenomenologického pojetí literárního díla, zejména v souvislosti s pojmem "konkretizace", z nějž v kontextu českého strukturalismu vycházel Felix Vodička, a také hlavních tezí Kostnické školy recepční estetiky, která představovala první literárněvědnou metodologii, jež si vytyčila čtenáře jako své ústřední téma, a jejíž zástupci vycházeli také z myšlenek Felixe Vodičky a Jana Mukařovského. Druhá až čtvrtá kapitola sledují vývoj Mukařovského myšlení ve třech fázích mezi lety 1923 - 1948. Každá kapitola má část přehledovou, která sleduje dané období z hlediska klíčových myšlenek a prací, objevujících se v tom kterém období, a část analytickou,která se podrobně zaměřuje na (vybrané) pasáže z Mukařovského studií, zachycujíc výskyt čtenářských aspektů (mimo jiné na základě lexika, které Mukařovský ve své argumentaci používá). Podrobné sledování jednotlivých fází ukazuje, že aspekt čtenáře nebyl zcela vyloučen ani v rané fázi strukturalismu a že v průběhu 30. a 40. let byl...cs_CZ
uk.abstract.enThis work tries to illustrate the way Jan Mukařovský reflected the aspect of reader in his papers of literature, both in terms of a reader as one of the participants of literary communication, and in terms of (potentional) Mukařovský's own reader-response experience. First chapter summarizes main theses of Ingarden's phenomenological concept of literary work, in particular in connection with a term "concretization" which Felix Vodička further developed in the context of Czech Structuralism, and also presents the main reader-response theses of Constance school, which, in fact, represented the first methodology in literary theory, that put the emphasis on the reader as its central theme, and whose representatives were inspired by Felix Vodička's and Jan Mukařovský's ideas as well. The second, the third and the fourth chapters follow the development of Jan Mukařovský's thinking in three phases between 1923 and 1948. Every chapter includes an overview, offering the key ideas and papers of the period, and an analytical part, focusing on the (chosen) passages of Mukařovský'sworks and at the same time providing appearance of readerresponse aspects (i. a. on the basis of lexical level used by Mukařovský in his reasoning). Detailed monitoring of the given periods proves that not even in the early phase of...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990011835570106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV