Magický realismus a baroko
Magic realism and baroque literature
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30363Identifiers
Study Information System: 52945
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Sánchez Fernández, Juan Antonio
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
French Studies - Spanish Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
16. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce je věnována srovnání magického realismu s barokem. Společné rysy byly v analýze sledovány v těchto zvolených literárních dílech: na barokní divadelní hře Pedra Calderóna de la Barky (1600-1681) ivot je sen (Vida es sueo) a na romámu guatemalského nositele Nobelovy ceny, představiteli magického realismu, Migueli Ángelovi Asturiasovi (1899-1974). Práce byla uskutečněna pomocí transhistorické metody, která umonila propojit tyto dva směry z dvou časově a sociokulturně odliných období. Utrpení, úzkost, nejistota, neustálé válečné konflikty charakterizují dobu barokní. Nástup diktatur, nejistota, útlak domorodého obyvatelstva vytvářejí pozadí magického realismu v Latinské Americe. V literárním vyjádření po formální i obsahové stránce nalezneme tedy u magického realismu následující barokní rysy: výrazné kontrasty (opozice tmy a světla, prázdnoty a přesycenosti, barbarských způsobů a milosrdenství), animalizaci postav, teatrálnost (divadlo na divadle), synkretismus, četné metafory a alegorie, oxymoróny a výrazná hudebnost textu. Asturiasův román přechází místy v básnickou prózu a tím se přibliuje Calderónovu spisovatelskému výrazu. Avak Asturiasův styl deformuje Calderónovu realitu a vytváří jí ironické zasazení. Při hodnocení analýzy vytyčeného srovnání je vak nutné vzít v úvahu, e jde jen o jednu...
The thesis is focused on comparison of the Magic realism with the Baroque. Common characteristics were analyzed in following literary works: the baroque play by Pedro Calderón de la Barca (1600-1681) Life is a dream (La vida es sueo) and the novel The President (El Segor Presidente) by a Nobel Price-winning Guatemalan writer, representative of Magic realism, Miguel Ángel Asturias (1899-1974). The analysis was accomplished by using the transhistorical method which allows to interconnect two trends from different time periods and sociological aspects. Suffering, distress, insecurity and neverending armed conflicts characterise the Baroque period. Beginning of dictatorship, insecurity and persecution of indigenous population create a background of the magic realism in Latin America. In the formal expressions and content we can find following Baroque features in the Magic Realism: important contrasts (opposition of darkness and light, space and exuberance, barbarian manner and mercy), animalization of characters, theatralisation of Calderon`s theatre (théâtre dans le théâtre); syncretism, lots of metamorphs and allegory, oxymorons and important textual sonority. Asturias`s novel sometimes changes into a poetic prose and therefore it is approaching Calderon's literary expression. Additional irony in Asturias`s...