"V mém srdci jsem myslela, že když zůstanu v Čechách budu zatracena" Způsoby sebetématizace českých evangelických emigrantů v 18.století
Forms of Selfidentification of Czech Evangelic Emigrants in 18th century
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30243Identifikátory
SIS: 69202
Kolekce
- Kvalifikační práce [6713]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Křížová, Markéta
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Obecná antropologie - integrální studium člověka
Katedra / ústav / klinika
Studium humanitní vzdělanosti - Historický modul
Datum obhajoby
8. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
"V mém srdci jsem myslila, že když zůstanu v Čechách, budu zatracena." Způsoby sebetematizace českých evangelických emigrantů 18. století Analýza sebetematizace českých evangelických emigrantů, kteří se v průběhu 18. století usadili v Berlíně, se odvíjí od životopisů, které po sobě po smrti zanechali. Nicméně emigranti v nich netematizovali primárně sebe sama, ale spíše v rámci zpětné reflexe vlastního života prezentovali svou příslušnost k české komunitě v Berlíně. Zkoumání těchto textů se proto zaměřuje na analýzu textového užití vybraných kategorií (například srdce, duše, svědomí, spása, probuzení a tak podobně), prostřednictvím kterých emigranti tematizovali svůj vztah k sobě, své víře a svým bližním. Jde o nábožensky zaměřenou sebereflexi ovlivněnou luterským pietismem, což znamená, že v životopisech se odráží pouze jedna část pisatelova vnímání sebe sama. Ale i přes toto omezení můžeme vysledovat, jakým způsobem prostřednictvím svého vztahu k bohu a "probuzenému společenství" hodnotili sami sebe.
Forms of selfidentification of Czech evangelic emigrants in 18th century Selfidentification analysis of Czech evangelic emigrants who settled in Berlin during 18th century is based on their own biografies they wrote before death. Nevertheless, emigrants did not primarily presented themeselves in it but rather they demonstrated through reflection of their own life their belonging to Czech community in Berlin. Research of thease texts is therefore concentrated on textual analysis of chosen categories (for example heart, soul, conscience, salvation, awakening and so on), which emigrants indentified their relations to their belief, fellows and to themselves. Biografical writing aimed at devotional self-reflection was connected with lutheran pietism and presents only one part of authors self-perception. Dispite of this limitation we can find out how emigrants viewed themeselves through their realtionship with God and "awake kommunity".