Bulvarizace ekonomických týdeníků
Bulvarization of Bussiness Weaklies
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29746Identifiers
Study Information System: 74161
Collections
- Kvalifikační práce [6713]
Author
Advisor
Referee
Poštulka, Filip
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
18. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
V současnosti se setkáváme se stále jednoznačnějším příklonem pozornosti publika k bulvárním titulům a informacím komunikovaným v bulvárním stylu. Mnoho autorů popisuje dnešní mediální kulturu jako populární, dochází ke splývání zpravodajství a zábavy, vzniká tzv. infotainment, tedy zábavně podávané zpravodajství a televizní praktiky viditelně prorůstají do ostatních médií. Současně dochází také k postupnému útlumu všech tištěných médií, který je zapříčiněn rychlým nástupem a stále rostoucím rozšířením elektronických médií, v tomto případě především televize a internetu. Obě tyto skutečnosti se prolínají jak v této práci, tak i v reálném světě vydavatelů tištěných periodik. Vydavatelé odborných tiskovin se totiž proti propadu prodaného nákladu a poklesu čtenosti, který zasahuje naprostou většinu seriózních novin, týdeníků i měsíčníků, pokoušejí bojovat určitou mírou bulvarizace svých titulů. Tato bulvarizace se projevuje v podobě neustálé snahy o zvyšování atraktivity a líbivosti periodik (jak obsahové, tak i vizuální). V jejím důsledku dochází k nárůstu uniformity tištěných titulů a homogenizaci napříč celou touto oblastí. Periodika se čím dál více podřizují publiku, způsob výběru a zpracování informací je téměř identický a navíc se projevuje vysoká repetitivnost osvědčeného a populárního typu zpráv.
Today's audience tends to focus increasingly on popular media and on sensational and entertaining ways of media communication. Many authors describe present media culture as popular. There is a significant merge of information and entertainment known as infotainment: the entertaining news. Television practices model this trend, permeating widely into other media. Simultaneously, there is a slump in printed media caused by the quick entrance and fast spread of electronic media, especially the Internet and television. Both these circumstances are integrated in this thesis as well as in real world of periodical publishers. By making their titles more popular, the publishers of print media are trying to fight against sales decreases affecting the majority of reputable newspapers, weeklies and monthlies by making their titles more popular. The key sign of this popularization is a constant effort to increase both the semantic and the visual attractiveness of the periodicals. Consequently, it also causes higher uniformity of printed titles and a homogenization across this entire field: the printed media increasingly submit to its audience. The way of selecting and processing the information is almost identical, with the repetitive usage of well-tried and popular type of news.