"Šamanské disco"- od yidaki k didjeridoo. Případová studie invence tradice australského hudebního nástroje
Shamanic disco- from yidaki to didjeridoo. Case study of invention of tradition
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29740Identifiers
Study Information System: 61078
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Kandert, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Social and Cultural Ecology
Department
Department of Social and Cultural Ecology
Date of defense
27. 10. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Australský exotický nástroj didjeridoo je v součaném nejen hudebním světě již dobře známý. Nicméně velmi málo hudebníků a lidí zabývajících se touto oblastí "world music" jsou si vědomi vlivu New Age, který do značné míry vytváří současný obraz tohoto nástroje. Díky antropologické teorii invece tradice se na tento fenomén můžeme podívat úplně z jiné strany než doposud. Originální forma didjeridoo, která pochází se severovýchodní Arnhemské země a nazývá se yidaki, urazila do své současné podoby didjeridoo dlouhou cestu. Význam tohoto nástroje se výrazně změnil a metoda materiální kultury je použita na odhalení jeho původní a současné postmoderní agency v našem světě. Práce je založena na pětiměsíční náštěvě severovýchodní Arnhemské země (regionu kolem bývalé misijní stanice Yirrkala) a rozhovorech uskutečněných v Evropě. Hlavní součástí této práce jsou také zúčastněná pozorování na různých lokalitách. Literární rešerši reálií Arnhemské země jsem provedl v londýnské British Library a na půdě University College of London díky grantu pro vědu a výzkum Karlovy univerzity. Literatura nutná k dokončení práce a k vystavění teoretického konceptu byla laskavě poskytnuta vedoucím práce, Mgr. Radovanem Haluzíkem z katedry antropologie na FHS Karlovy univerzity v Praze.
Exotic and alternative music instrument didjeridoo is well world known these days. Nevertheless, few musicians and people who are interested in this area of today's worldmusic are aware of New Age phenomena which shape the image of this instrument. Fresh view into this problematic has brough anthropological theory of invented tradition. The original yidaki from North East Arnhemland has gone through long journey to todays known instrument didjeridoo. The meaning of this instrument has change quite a lot and method of material culture has been applied to understand its real or multiple agency in our todays postmodern world. This work is based on five month stay in North East Arnhemland in surrounding region of Yirrkala and various interviews done in Europe. Essential part of this study is also participative observation on different locations. Literature research of topics dedicated to Arnhem Land realia has been done in London British Library, University College of London thanks to grand secured from Charles University. Literature and needed inspiration for completion of theoretical issues has been kindly presented by Radovan Haluzik from Department of Antropology, Charles University, Prague.