Univerzity profesora Kaktuse- evaluace metodiky kursu globální výchovy Orbis Kaktus 2008
The University of Profesor Cactus- An Evaluation of the Orbis Kaktus 2008 Global Education Course Methology
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29699Identifikátory
SIS: 65494
Kolekce
- Kvalifikační práce [6509]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dlouhá, Jana
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Sociální a kulturní ekologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální a kulturní ekologie
Datum obhajoby
22. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Předmětem zkoumání je metodika kurzu globální výchovy Orbis Kaktus 2008 a posuny v postojích, názorech, porozumění a chování účastníků kurzu. Kurz byl postaven na třech základních tezích (resp. horizontech): vnímání krásy v přírodě (1), uvědomění si provázanosti světa (2) a uvědomění možnosti aktivní pomoci (3). Práce mapuje posuny účastníků v těchto rovinách a hodnotí cíle metodiky jednak v rovině výukové (do jaké míry kurz ovlivnil porozumění určité tezi u účastníků kurzu), jednak v rovině skupinové (do jaké míry byla skupina integrována do funkčního celku schopného spolupráce na projektech). Pro evaluaci byly použity písemné reflexe a materiály z kurzu, rozhovory s částí účastníků po kurzu, hodnocení pomocí e-learningové aplikace Moodle (posttest 1) a data z dotazníku posílaného e-mailem (posttest 2). Po zpracování dat byly identifikovány faktory, které mohou mít dopad na míru ovlivnění účastníků. Práce slouží k reflexi a rozvíjení metodiky podobně zaměřených programů.
The thesis evaluates the Orbis Kaktus 2008 experiential learning course in global and environmental education and assesses the change of attitudes, opinions, understanding and behaviour of its participants. The course relied on three basic concepts (or horizons): the perception of natural beauty (1), the understanding of the world's interconnectedness (2) and the knowledge of one's active involvement (3). The changes in the participants on these levels were assessed and the goals of the methodology were evaluated on both the curricular level (the impact on the participants' understanding of the concepts) and the group development level (to what extent the group had been integrated into a functional unit capable of cooperating on specific projects). The evaluation was based on a written feedback from the course, interviews with participants and data from questionnaires collected before and after the course. In general, the goals of the course had been fulfilled, but the data revealed some factors that might have additional effect on both the effectiveness and the impact of the course. The aim of this paper is to help to develop the methodology of similar programmes and reflect upon its effectiveness. It should also shed some light on the possible barriers of the course goals' fulfilment.