Zobrazit minimální záznam

Cynism and Diogenes of Sinope
dc.contributor.advisorThein, Karel
dc.creatorŠenovský, Jakub
dc.date.accessioned2017-04-21T02:01:42Z
dc.date.available2017-04-21T02:01:42Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/29667
dc.description.abstractV této práci jsem se zabýval kynismem a především jeho hlavní postavou Díogenem ze Sinopé. Pokusil jsem se na postavě Díogena vyložit nauku a jednotlivé postoje tohoto antického filosofického směru, z nauky jsem se nejvíce věnoval kynickému pojetí ctnosti a přirozenosti. Obzvláštní pozornost jsem přitom věnoval snaze vyložit kynismus ne jako prostý amorální a bořičský směr, ale jako směr, který usiloval o vpravdě sokratickou ctnost a svobodu, ke které podle nich patří i poměrně pobuřující manifestace této svobody, takzvaná parrhésia neboli svoboda projevu, která však měla za úkol probudit ostatní lidi a donutit je přemýšlet o platnosti jejich hodnot a postojů. S tím se také pojí kynické působení v řecké polis, které mělo právě charakter často i urážlivého šaškovství, které zesměšňovalo vše, o čemž si jistě mnozí lidé mysleli, že je svaté a naprosto platné.cs_CZ
dc.description.abstractIn my thesis I was examining Cynicism and especially Diogenes of Sinope as its most important representant. I used the figure of Diogenes in order to explain the teachings and characteristics of this ancient movement. Regarding the teachings I mainly investigated the cynic concept of virtue and nature. I tried to show that Cynicism was not an immoral and purely destructive movement, but rather one which pursued a truly Socratic virtue and freedom, the so called parrhesia or freedom of speech, which should arouse other people and move them to think about validity of their values and attitudes. To this virtue connects the cynic behavior in Greek poleis, which is distinguished by the often offensive jesting aimed at ridiculing all that was generally considered sacred and undoubtedly valid.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleKynismus a Diogenés ze Sinopécs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-10
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId75098
dc.title.translatedCynism and Diogenes of Sinopeen_US
dc.contributor.refereeJirsa, Jakub
dc.identifier.aleph001132793
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csV této práci jsem se zabýval kynismem a především jeho hlavní postavou Díogenem ze Sinopé. Pokusil jsem se na postavě Díogena vyložit nauku a jednotlivé postoje tohoto antického filosofického směru, z nauky jsem se nejvíce věnoval kynickému pojetí ctnosti a přirozenosti. Obzvláštní pozornost jsem přitom věnoval snaze vyložit kynismus ne jako prostý amorální a bořičský směr, ale jako směr, který usiloval o vpravdě sokratickou ctnost a svobodu, ke které podle nich patří i poměrně pobuřující manifestace této svobody, takzvaná parrhésia neboli svoboda projevu, která však měla za úkol probudit ostatní lidi a donutit je přemýšlet o platnosti jejich hodnot a postojů. S tím se také pojí kynické působení v řecké polis, které mělo právě charakter často i urážlivého šaškovství, které zesměšňovalo vše, o čemž si jistě mnozí lidé mysleli, že je svaté a naprosto platné.cs_CZ
uk.abstract.enIn my thesis I was examining Cynicism and especially Diogenes of Sinope as its most important representant. I used the figure of Diogenes in order to explain the teachings and characteristics of this ancient movement. Regarding the teachings I mainly investigated the cynic concept of virtue and nature. I tried to show that Cynicism was not an immoral and purely destructive movement, but rather one which pursued a truly Socratic virtue and freedom, the so called parrhesia or freedom of speech, which should arouse other people and move them to think about validity of their values and attitudes. To this virtue connects the cynic behavior in Greek poleis, which is distinguished by the often offensive jesting aimed at ridiculing all that was generally considered sacred and undoubtedly valid.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990011327930106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV