Kupka a skupina Abstraction-Création
Kupka and the group Abstraction-Création
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29616Identifikátory
SIS: 75107
Kolekce
- Kvalifikační práce [22830]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lahoda, Vojtěch
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
14. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
František Kupka je v bohatém spektru umění evropské moderny osobnost zásadní a přitom nezařaditelná. Zároveň je však zřejmě jediným ze zakladatelů abstraktního malířství, který dosud nemá souhrnný katalog své životní tvorby a trpí neustálým přehlížením a nedostatkem literatury. Ve skrovné literatuře, která se Kupkovi věnuje a sestává především z výstavních katalogů, novinových článků nebo drobnějších publikací, se pozornost historiků umění zatím věnovala zejména jeho razantnímu nástupu na pařížském uměleckém nebi v desátých letech 20. století. V následující seminární práci se zaměřím na Kupkovu tvorbu meziválečného období, která je charakteristická určitým přiblížením se Františka Kupky k jeho pařížským kolegům sdruženým ve skupině Abstraction-Création. Hlavní zdroje práce jsou tři: revue skupiny Abstraction-Création, korespondence vyměněná mezi Kupkou a Doesburgem a vizuální srovnání konkrétních uměleckých děl pocházející z nejrůznějších pramenů. Na úvod však uvádím také letmé seznámení s obecnými evropskými dějinami v období mezi dvěma světovými válkami, v nichž bývá za tradiční předěl bezstarostných "bláznivých" dvacátých let a let třicátých považována hospodářská recese na newyorské burze.
The topic of the participation of Kupka in the groupe Abstraction-Création has never been treated before. The autor of this work seeks to chart the spectre of general artistic, politic and economic circumstances, which were the reasons of a great flourishment of abstract art in the beginning of the 30ies of the XX century in Paris. Furthermore, the professional and personal aspects of Kupka's life are shown on the correspondence exchaged with his collegues and his best friend of that period, Jindrich Waldes. During the 20ies and 30iest Kupka had serious psychic problems and the relations with Prague were often really complicated. Although he was badged by the czech government for his participation in the first world war, he returned to Paris, where he began to participate step by step in the French artistic life. His first great friendship in the french artistic milieu was with the painter Felix del Marle, who was one of the leading artists of the avantgarde groupe Vouloir active in Lille. Presumably it was Felix del Marle, who introduced Kupka to Theo van Doesburg, the ideological father of the groupe Abstraction-Création. Kupka, who was invited to participate in the groupe, became a honour member. He publicated in three numbers of the magazine of the groupe. The theorical and artistic background of Kupka...