Kriminalita nezletilých dětí ve výkonu ústavní a ochranné výchovy z genderové perspektivy
Youth Criminality in Institutional Child Care: Gender Perspective
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29480Identifiers
Study Information System: 60351
Collections
- Kvalifikační práce [6814]
Author
Advisor
Referee
Havelková, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Department of Gender Studies
Date of defense
12. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Ve své diplomové práci se zabývám problémem kriminality nezletilých dětí umisťovaných pro jejich protizákonné jednání do státních zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Zvolené téma analyzuji z genderové perspektivy - v centru mého zájmu stojí kriminalita nezletilých dívek, která je mnohými teoretiky i současnými sociologickými výzkumy velmi často ponechávána na okraji pozornosti. Hlavním výzkumným problémem této práce je identifikace motivů nezletilých dívek k páchání trestné činnosti. Výzkumná část je založena na případové studii realizované v konkrétním zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Vychází z polostrukturovaných rozhovorů s vybranými dívkami. Klíčová slova: kriminalita, delikvence, rizikové chování, gender, heteronormativita, ústavní výchova, interpretativní (konstruktivistické) paradigma.
In my theses, I focus on the problem of criminal behavior of under-age children who have been placed because of their previous illegal behaviour in state facilities for execution of institutional and protective care. I apply a gender perspective - I primarily focus on under-age girls' criminal behavior, which has been so far neglected by both theorists and empirically oriented scholars. The main research goal is to identify motives underlying girls' criminal behavior. The investigative part (research) is based on a case study carried out in a concrete diagnostic institution. It is based on semistructured interviewing of selected girls. Key words: criminality, delinquency, risk behaviour, gender, heteronormativity, institutional care, interpretative (constructivist) paradigm.