Vliv sociálního prostředí na proces socializace a vzdělání jedince
Influence of social environment on the process of socialization and education of a person
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29375Identifikátory
SIS: 74391
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Neusarová, Jana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
23. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Obsahem práce je posouzení hlavních činitelů působících na proces socializace jedince a jeho vzdělání, jakožto jednoho z mnoha socializačních prvků. Pokusila jsem se rozkrýt závislost vstupních podmínek jedince do života na jeho osobnostní rozvoj a vývoj podoby života. V první polovině práce se zabývám základními společenskými jevy, které utvářejí socializační proces, založený na dvou hlavních faktorech - jedinec, jakožto bio-psycho-sociální bytost a společenské prostředí, které jsou ve vztahu vzájemné interakce. Na tomto teoretickém poli dále pokračuji se snahou vymezit a vyzdvihnout nejdůležitější faktory, kterými jsou rodina, rodinné prostředí a zejména vztah dítěte s matkou, včetně vyskytujících se problémů, ve formě různých dysfunkcí rodinného života a jejich následků. Zbytek práce věnuji ústavní péči a dětem vyrůstajícím v dětských domovech, jakožto klientů dětských domovů a zároveň výsledných "produktů" dysfunkčních a jiných špatně fungujících rodin. Zabývám se jejich situací a postavením ve společnosti, blíže pak jejich životní vybaveností, úrovní vzdělání a psychickými následky ovlivněnými ústavním prostředím. V závěru předkládám výsledky výzkumu resilience u dětí vyrůstajících v ústavní péči, kde poukazuji na stav ústavní péče, společně s následným zjištěním velkého vlivu špatného společenského...
The content of my thesis is in accordance with the assignment, i.e. assessing of the main factors which affect socialization of individuals and their education as one of many socialization elements. I attempted to elaborate individuals' incipient vital conditions' dependence on their personal development and their life form evolution. In the first half of my work, I deal with basic social phenomena which form a socialization process, based on two principal factors - an individual, as a bio-psychosocial entity and social background, which are in a reciprocal interaction. I continue working further in this field, trying to determine and highlight the most important factors, which are a family, family background, and notably the relationship between the mother and the child, including occurred problems in form of various dysfunctions of family life and their consequences. I focus on hospital treatment and simultaneously on children growing in orphanages, as orphanages' clients and resultant "products" of dysfunctional and other badly-functioning families. I analyze their situation and status in the society, particularly their preconditions for life, level of education and psychical consequences influenced by institutional background. Presented in the conclusion, are results of resilience appearing at children...