Nástěnné malby v bývalé johanitské komendě a kostele sv. Prokopa ve Strakonicích
Wall Paintings in the Former Johanit Commandery and the Church of St. Prokop at Strakonice
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29236Identifiers
Study Information System: 66949
Collections
- Kvalifikační práce [2232]
Author
Advisor
Referee
Royt, Jan
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
7. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
RESUMÉ Nástěnné malby v bývalé johanitské komendě a kostele sv. Prokopa ve Strakonicích Bakalářská práce "Nástěnné malby v bývalé johanitské komendě a kostele sv. Prokopa ve Strakonicích" si bere za cíl základní vhled do problematiky souboru nástěnných maleb z první poloviny 14. století dochovaných v bývalé johanitské komendě ve Strakonicích. Úvodní kapitola je zasvěcena nastínění historických souvislostí vedoucích ke vzniku maleb a stručné genezi částí areálu, v němž se malby nacházejí. Z praktických důvodů je tato kapitola podrobně dělena na jednotlivé oddíly postupně se stručně zabývající nástinem osídlení mikroregionu středního Pootaví a problematikou rodu Bavorů ze Strakonic, jako držitelů hradu, jejich vztahu k johanitům a dílčím stavebním vývojem hradu a komendy. Následující kapitola týkající se samotných maleb ve svém úvodu předkládá stručné shrnutí základní literatury k tématu, restaurátorských zásahů na malbách provedených a jejich současný stav zachování. V následujících oddílech této kapitoly je předmětem zájmu popis jednotlivých maleb s ohledem na jejich umístění v jednotlivých částech komendy a s přihlédnutím k předpokládané době vzniku. V závěru této druhé části práce je pak učiněn pokus o hrubé vymezení charakteristických znaků jednotlivých malířských dílen pracujících na tamních malbách,...
The submitted bachelor thesis "The Mural Paintings in the former St. John Order's Commendam and in the Church of St. Prokop in Strakonice" focuses on the basic introduction to the dilema of the mural cycle from the first half of 14th century in the former commendam of the Order of St. John in Strakonice, located within the city castle. The first chapter is dedicated to the outlining of historical relationships leading to the creation of this cycle and concerns with the development of single area parts where the paintings are located. For functional reasons is this chapter particularly divided into columns. Briefly follows the history of settlement in the Central Pootaví microregion. Furthermore deals with the noble family of Bavors from Strakonice who were owners of the castle and had a close relationship to the St. John Order, which are the reasons for their participation. The last part of this chapter considers with castle and commendam building history. The next chapter is related to the mural paintings itself. Concisely summarizes basic literature, results of the restoration enterferences in the history and the present condition. Further this chapter considers with the description of single paintings in the light of their placing in the commendam and considers also the supposed date of origin....