Zobrazit minimální záznam

The Humanists' Portraits in Saxony of the First Half of the 16th Century
Portréty učenců v Sasku v 1. pol. 16. stol.
dc.contributor.advisorRoyt, Jan
dc.creatorChigladze, Kateřina
dc.date.accessioned2017-04-20T23:13:46Z
dc.date.available2017-04-20T23:13:46Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/29235
dc.description.abstractShrnutí Předmětem mého bádání byly portréty učenců z 1. poloviny 16. století v Sasku a nástin jejich ikonografie a ikonologie v dílech nejvýznamnějších německých umělců, jakými byli Albrecht Dürer, Lucas Cranach a Hans Holbein. Portréty učenců vznikaly v malbě, rytině, dřevorytu, ale také na mincích. Díky objevu knihtisku se rychle šířily a stali se záhy velmi oblíbeným způsobem reprezentace vyznamných osobností. Mezi objednavateli byli jak zástupci katolické strany (Kardinál Albrecht von Brandenburg), tak také vznikající protestantské ( Friedrich der Weise). Nejvýznamnějšími učenci Saska byli jistě Melanchthon, Luther a kardinal Albrecht Brandenburský. Výchozím předobrazem pro ikonografii portrétů učenců se stal hlavně sv. Jeroným, který je známý překladem Bible do latiny a je tudíž vzorem učenosti a vzdělanosti. Na portrét sv. Jeronýma ve studovně od Albrechta Dürera z roku 1514 navazují na příklad vyobrazení kardinála Albrechta Brandenburského, kterého mnohokrát maloval Lucas Cranach, ale také portréty Erasma Rotterdamského, který byl v této souvislosti také zařazen do výčtu učenců. Erasma Rotterdamského několikrát portrétoval Quentin Massys, ale také Albrecht Dürer a Hans Holbein. Portréty Martina Luthera vytvořil Lucas Cranach Starší. Nejstarším portrétem je rytina z roku 1520. Všeobecně lze říci, že...cs_CZ
dc.description.abstractTitle: The humanists' portraits in Saxony of the first half of the 16th century In my work I tried to create an overview of the humanists' portraits in Saxony of the first half of the 16th century. I dedicated the bigger part of it to the court painters Albrecht Dürer, Hans Holbein, Lucas Cranach. Dürer's first portraits of Erasmus was charcoal-drawing, his second piece - a cupper engraving of Erasmus. Like Dürer Hans Holbein painted divers Erasmus portraits in different styles. Cranach painted the Cardinal Albrecht von Brandenburg not only within an open landscape, but also sitting on a desk the same way as Dürer did with his painting "Hieronymus im Gehäus". His first pictures Cranach responded to Dürer's cupper engraving of the cardinal A. von Brandenburg. All pictures have in common that they show different iconographic symbols. Other ones show the figure sitting at a table and writing letters, in the middle of a landscape or in a room. Key Words Portraitist - 16th century - Saxony - Lucas Cranach - humanistsen_US
dc.languageGermancs_CZ
dc.language.isode_DE
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.titleGelertenportraits der 1. Hälfte des 16. Jahrhunderts in Sachsende_DE
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-07
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId14967
dc.title.translatedThe Humanists' Portraits in Saxony of the First Half of the 16th Centuryen_US
dc.title.translatedPortréty učenců v Sasku v 1. pol. 16. stol.cs_CZ
dc.contributor.refereeNespěšná Hamsíková, Magdaléna
dc.identifier.aleph001131689
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csShrnutí Předmětem mého bádání byly portréty učenců z 1. poloviny 16. století v Sasku a nástin jejich ikonografie a ikonologie v dílech nejvýznamnějších německých umělců, jakými byli Albrecht Dürer, Lucas Cranach a Hans Holbein. Portréty učenců vznikaly v malbě, rytině, dřevorytu, ale také na mincích. Díky objevu knihtisku se rychle šířily a stali se záhy velmi oblíbeným způsobem reprezentace vyznamných osobností. Mezi objednavateli byli jak zástupci katolické strany (Kardinál Albrecht von Brandenburg), tak také vznikající protestantské ( Friedrich der Weise). Nejvýznamnějšími učenci Saska byli jistě Melanchthon, Luther a kardinal Albrecht Brandenburský. Výchozím předobrazem pro ikonografii portrétů učenců se stal hlavně sv. Jeroným, který je známý překladem Bible do latiny a je tudíž vzorem učenosti a vzdělanosti. Na portrét sv. Jeronýma ve studovně od Albrechta Dürera z roku 1514 navazují na příklad vyobrazení kardinála Albrechta Brandenburského, kterého mnohokrát maloval Lucas Cranach, ale také portréty Erasma Rotterdamského, který byl v této souvislosti také zařazen do výčtu učenců. Erasma Rotterdamského několikrát portrétoval Quentin Massys, ale také Albrecht Dürer a Hans Holbein. Portréty Martina Luthera vytvořil Lucas Cranach Starší. Nejstarším portrétem je rytina z roku 1520. Všeobecně lze říci, že...cs_CZ
uk.abstract.enTitle: The humanists' portraits in Saxony of the first half of the 16th century In my work I tried to create an overview of the humanists' portraits in Saxony of the first half of the 16th century. I dedicated the bigger part of it to the court painters Albrecht Dürer, Hans Holbein, Lucas Cranach. Dürer's first portraits of Erasmus was charcoal-drawing, his second piece - a cupper engraving of Erasmus. Like Dürer Hans Holbein painted divers Erasmus portraits in different styles. Cranach painted the Cardinal Albrecht von Brandenburg not only within an open landscape, but also sitting on a desk the same way as Dürer did with his painting "Hieronymus im Gehäus". His first pictures Cranach responded to Dürer's cupper engraving of the cardinal A. von Brandenburg. All pictures have in common that they show different iconographic symbols. Other ones show the figure sitting at a table and writing letters, in the middle of a landscape or in a room. Key Words Portraitist - 16th century - Saxony - Lucas Cranach - humanistsen_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990011316890106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV