Metodologie internetového výzkumu
Methodology of internet research
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2886Identifikátory
SIS: 1508
Katalog UK: 990009476600106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tuček, Milan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
8. 2. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Předmětem této diplomové práce je internetový výzkum v oblasti společenských věd. V úvodu seznamuji čtenáře s krátkou historií internetu a internetového výzkumu. Ukazuji dynamičnost, která tento vývoj provází. Práce si ale především klade za cíl shrnout dosavadní poznatky o této nové a dynamicky rozvíjející metodě sběru sociologických dat. V České Republice je zatím sociologické zkoumání přes internet spíše ojedinělým jevem. Práce se proto nejprve snaží vymezit výhody a nevýhody internetového výzkumu a soustředí se hlavně na odstranění problémů a rizik s touto metodologií spojených. Dále ukazuje některá základní pravidla, která by měl výzkumník při designu internetového výzkumu a následné tvorbě dotazníku dodržovat. Přestože se větší část textu věnuje v první řadě kvantitativnímu výzkumu, v závěru nastiňuje i možnosti výzkumu kvalitativního, a to především ve výběru respondentů a v použití jedné z nejoblíbenějších metod kvalitativních internetových výzkumů - skupinových rozhovorů. Zajímavá je i kapitola nastiňující další možnosti internetového výzkumu, jako je například kombinace jednotlivých výzkumných přístupů - takzvaný smíšený design. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The origin of the Internet dates back to as early as 1969 when several computers were successfully connected without employing any central unit. However, it hadn't seen any substantial development until 1989 when the web pages came. Thanks to a dynamic development, it has reached an almost global expansion since then. The permanently growing number of interested users has gradually involved also social scientists. Originally, the Internet was perceived as interesting in itself, but in the course of time it has become also a methodological tool used in investigations into social issues. This paper deals, first of all, with the Internet as an option to use in data capture. It defines advantages and drawbacks of this tool in terms of social research. Its focus is on the elimination of risks and disadvantages related to this methodology. Further, it specifies some basic rules, which a researcher should follow when designing an internet research and creating a questionnaire. This work addresses principles related mainly to a quantitative research, however, in the last part there are also some possibilities to a qualitative or mixed research suggested. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
