Nástěnné malby v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě
Wall Paintings in the Rotunda of St. Catherine in Znojmo
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27593Identifiers
Study Information System: 66948
Collections
- Kvalifikační práce [2233]
Author
Advisor
Referee
Ottová, Michaela
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
25. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Monika LOUŽENSKÁ NÁSTĚNNÉ MALBY V ROTUNDĚ SV. KATEŘINY VE ZNOJMĚ Bakalářská práce 2010 RESUMÉ Nástěnné malby ve znojemské rotundě sv. Kateřiny jsou památkou mimořádného významu pro celou střední Evropu. Ačkoli výmalba s unikátním programem je podnětem studia dlouhé řady badatelů již po 200 let, stále zůstává neuzavřeným tématem. Z části též nešetrnými restaurátorskými zásahy, byla výzdoba celého interiéru stavby značně poškozena, došlo ke ztrátě původní barevnosti a vnitřní modelace objemů. Přesto jsou v cyklu maleb postihnutelné stylové znaky, umožňující alespoň základní formální analýzu, jež je, spolu s historickým kontextem, zásadním aspektem pro výklad a dataci maleb. Výmalba, prováděná technikou "al secco", je vertikálně rozdělena do několika horizontálně probíhajících pásů. Zdánlivě je tvořena dvěma obsahovými složkami, rozdělujícími malby na výjevy s duchovně církevní a světskou tématikou. Přesto jde o homogenní umělecké dílo, vzniklé spoluprací několika (pravděpodobně čtyř) rukou v jedné dílně a v krátkém časovém rozmezí. Styl znojemských maleb, charakteristický lineární kresebností a pevně konturovanými, vertikálně protaženými proporcemi figur, je srovnatelný se středoevropským malířstvím, zasaženým vlnou byzantinismů kolem roku 1100. Nejbližší stylové vazby byly shledány k malířství řezenské a...
Kopie - Bakalářská práce_Louženská Monika.txt ABSTRACT The romanesque rotunda of the St. Catherine in Znojmo is one of the most important monument in Czech Republic and Central Europe. From 1962 it's registered as National Cultural Monument. Its unique murals with uncommon content have been subject of discussions of many specialists for almost two centuries and still haven't been satisfactorily explained. Over the past centuries the colour of the paintings have lost its brightness, but individual elements of the Romanesque style still remain legible. Its verticalism and linearism is related to the European expression of Byzantine - like linear style from around 1100 A.D. Paintings with closest relations to this style were found in Salzburg and Prüfening near Regensburg in second third of the 12th century. The decoration of the rotunda can be divided into two parts. The first is ecclesiastical, the second secular. In the ecclesiastical part belongs christological cycle in the nave of the rotunda (Annunciation of Our Lady, Visitation, Nativity and Annunciation of Shepherds in combination with Joseph's Dream, Adoration of the Magi, Killing of the Innocents and Flight to Egypt), paintings in apse (Majestas Domini in Deesis and figures of 12 apostels in arches) and in cupola (the quartet of Cherubs and...