Show simple item record

Téma pohybu a stagnace v tvorbě Samuela Becketta
dc.contributor.advisorPilný, Ondřej
dc.creatorKudrnová, Anna
dc.date.accessioned2017-04-20T16:15:56Z
dc.date.available2017-04-20T16:15:56Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/27505
dc.description.abstractCílem této bakalářské práce je analyzovat motiv pohybu, resp. stagnace (na fyzické i duševní úrovni) v kratší tvorbě Samuela Becketta. V jeho dramatech i próze je fyzický pohyb a nezřídka i neschopnost jej vykonávat často jedním z ústředních témat, které se ovšem vztahuje i k schopnosti osobnostního, duševního, duchovního atd. pokroku či transcendence. Jedním z hlavních záměrů této práce je právě objasnění vztahu těchto dvou aspektů pohybu. Protože by ani zdaleka nebylo možné obsáhnout všechna Beckettova díla, jichž se dané téma týká, ve své práci se zabývám jen novelou First Love a Beckettovou první rozhlasovou hrou All That Fall. Dalším problémem, který souvisí s neschopností pohybu, je otázka komunikace, a to na úrovni obsahu textu i z pohledu samotného autora. Neúspěch v promluvě v zásadě znamená neschopnost sdělit příjemci určitou informaci, zprostředkovat pocity, ustanovit či udržet kontakt atd., podle toho, za jakým účelem byl daný komunikační akt realizován. Toto selhání může nastat jak mezi literárními postavami, tak i ve vztahu autora k obecenstvu - v Beckettových dramatech například počáteční situace často nedospěje k žádnému obecně očekávanému závěru nebo rozuzlení. Sdělení díla je zároveň často negativní, tzn. poukazuje na neexistenci či negativní kvalitu daného motivu. Tímto způsobem forma...cs_CZ
dc.description.abstractUpon encountering the dramas and shorter prosaic works of Samuel Beckett, the reader or spectator will probably soon notice, apart from other characteristic features, the exceptional number of characters that limp, have various foot defects and pains, have problems with locomotion and balance, or who are even legless. In other cases, external causes impede the protagonists from moving, as for example in the play Happy Days, where Winnie is stuck in a mound of earth. Incapability of movement and stagnation, whether voluntary or forced, does not appear merely on the physical level; hesitation, inability to decide or act despite an urge to do so are themes frequently occurring in Beckett's texts; when we think of these manifestations of impotence in abstract terms, we realise that they represent stagnation as well: the inability to progress from one situation to another, further from one attitude or mental state etc. The characters often experience the ancient dilemma of activity versus passivity in human life; in many cases, Beckett illustrates it on motion. Another level on which a certain form of immobility emerges is often the structure of a text; that is to say, the plot does not reach any conclusion; the situation presented therein, although usually close to unbearable, does not change, or becomes...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleMovement and stagnation in Samuel Beckett's worken_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-06-24
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId92079
dc.title.translatedTéma pohybu a stagnace v tvorbě Samuela Beckettacs_CZ
dc.contributor.refereeWallace, Clare
dc.identifier.aleph001359984
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika-amerikanistika - Indologie se s. hindštinacs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika-amerikanistika - Indologie se s. hindštinaen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika-amerikanistika - Indologie se s. hindštinacs_CZ
uk.degree-discipline.enAnglistika-amerikanistika - Indologie se s. hindštinaen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem této bakalářské práce je analyzovat motiv pohybu, resp. stagnace (na fyzické i duševní úrovni) v kratší tvorbě Samuela Becketta. V jeho dramatech i próze je fyzický pohyb a nezřídka i neschopnost jej vykonávat často jedním z ústředních témat, které se ovšem vztahuje i k schopnosti osobnostního, duševního, duchovního atd. pokroku či transcendence. Jedním z hlavních záměrů této práce je právě objasnění vztahu těchto dvou aspektů pohybu. Protože by ani zdaleka nebylo možné obsáhnout všechna Beckettova díla, jichž se dané téma týká, ve své práci se zabývám jen novelou First Love a Beckettovou první rozhlasovou hrou All That Fall. Dalším problémem, který souvisí s neschopností pohybu, je otázka komunikace, a to na úrovni obsahu textu i z pohledu samotného autora. Neúspěch v promluvě v zásadě znamená neschopnost sdělit příjemci určitou informaci, zprostředkovat pocity, ustanovit či udržet kontakt atd., podle toho, za jakým účelem byl daný komunikační akt realizován. Toto selhání může nastat jak mezi literárními postavami, tak i ve vztahu autora k obecenstvu - v Beckettových dramatech například počáteční situace často nedospěje k žádnému obecně očekávanému závěru nebo rozuzlení. Sdělení díla je zároveň často negativní, tzn. poukazuje na neexistenci či negativní kvalitu daného motivu. Tímto způsobem forma...cs_CZ
uk.abstract.enUpon encountering the dramas and shorter prosaic works of Samuel Beckett, the reader or spectator will probably soon notice, apart from other characteristic features, the exceptional number of characters that limp, have various foot defects and pains, have problems with locomotion and balance, or who are even legless. In other cases, external causes impede the protagonists from moving, as for example in the play Happy Days, where Winnie is stuck in a mound of earth. Incapability of movement and stagnation, whether voluntary or forced, does not appear merely on the physical level; hesitation, inability to decide or act despite an urge to do so are themes frequently occurring in Beckett's texts; when we think of these manifestations of impotence in abstract terms, we realise that they represent stagnation as well: the inability to progress from one situation to another, further from one attitude or mental state etc. The characters often experience the ancient dilemma of activity versus passivity in human life; in many cases, Beckett illustrates it on motion. Another level on which a certain form of immobility emerges is often the structure of a text; that is to say, the plot does not reach any conclusion; the situation presented therein, although usually close to unbearable, does not change, or becomes...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV