Vyučovací metody při práci s chybou ve výuce anglického jazyka
Teaching methods when working with mistakes in English lessons
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27243Identifiers
Study Information System: 75068
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
23. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato bakalářská práce se zabývá pojetím chyby ve výuce anglického jazyka. Popisuje její možné příčiny a třídění a její důležitost ve vyučovacím procesu. Představuje tradiční i méně běžné metody a přístupy k chybě, které je možné ve výuce využít. Zmiňuje faktory ovlivňující přístup k chybě zaujímaný jak učitelem, tak žákem. Praktická část této práce prezentuje metody, které je možné využít při práci s chybou v mluveném a písemném projevu. Poukazuje na prospěšnost opravy chyb samotnými studenty, buď individuálně, nebo za aktivního zapojení ostatních studentů. Zároveň popisuje použití verbální i neverbální komunikace při upozorňování studentů na vzniklou chybu, aniž by byl narušen průběh činnosti.
This bachelor's thesis deals with error interpretation in the English language classes. It describes its possible causes, its categorization and its importance in the learning process. It presents traditional as well as nontraditional methods and approaches to errors that can be used in the learning proces. Factors influencing teacher's and student's attitude to error are also mentioned. The practical part of this work presents methods which can possibly be used when working with errors in spoken and written part of the language. It also points out usefulness of error correction made by students, either individually or by active involvement of other students. The use of verbal and non-verbal communication when focusing students on errors which have been made, without itnterrupting the flow of an activity, is also described here.