Jezuitská kolej v Klatovech jako ukázka jeziutského školství v Čechách v době baroka
The Jezuit college in Klatovy as an example of a Jezuit school in Bohemia in the baroque period
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2703Identifiers
Study Information System: 18544
Collections
- Kvalifikační práce [1559]
Author
Advisor
Referee
Armbruster, Ludvík
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
9. 3. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem mé práce Jezuitská kolej v Klatovech jako ukázka jezuitského školství v Čechách v době baroka je představit jezuitskou pedagogiku v kontextu činnosti řádu Tovaryšstva Ježíšova a v rámci působení řádu v Klatovech od 17. století. Pro hlubší pochopení této jezuitské aktivity, je nutné vyložit principy Duchovních cvičení sv. Ignáce v souvislosti s jeho životem, ostatními oblastmi působení jezuitů. Exercicie prostupují celou existencí řádu. V celé práci se proto neustále opakují základní pilíře, ignaciánské spirituality, na kterých bylo Tovaryšstvo vybudováno: Boha je možné poznat skrze stvoření; člověk s ním může navázat individuální vztah; cílem člověka je co nejvíce se Kristovi přiblížit v jeho službě a to s využitím všech svých sil a dostupných prostředků, tzv. Ignácovo "magis". Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
My thesis depicts the college of The Company of Jesus in Klatovy during barocco and lays the emphasis on education activity of this order. First Chapter describes the most important moments of Saint Ignatius y Loyola, the founder of the order and it also gives notice about the first years of order 's existence. The second Chapter comprises the brief commentary on the works of Saint Ingnatius - "Spiritual Exercises" ( Chapter 4.1.) and "Constitutions" (Chapter 4.2.). At the same time this chapter clarifies the spiritual principles and illustrates in detail the principal field of order's activity ( from Chapter 4.3. to Chapter 4.7.). The third Chapter attends to descibe the first part of main thema - Jesuit pedagogy (Chapter 5). This finally work carries on brief description of the situation in Bohemia and in the region of Klatovy after the arrival of Jesuits to Klatovy (Chapter 6). The activity of Jesuits in Klatovy can serve as a visual example of the order's influence on the development of certain towns in Bohemia and Moravia. The last chapter briefly features the history of college and important persons who worked there as Albert Chanovský (Chapter 7.2.) and Bohuslav Balbín (7.5.). In the attachments you can also find the photographs of described places and images. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)