Rozkladné mediální technologie : teorie a aplikace na české mediální prostředí
Disruptive media technologies : theories and application to the Czech media environment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/26913Identifiers
Study Information System: 87157
Collections
- Kvalifikační práce [18149]
Author
Advisor
Referee
Cahlík, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
21. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce "Rozkladné mediální technologie - teorie a aplikace na české mediální prostředí" pojednává o konceptu rozkladných technologií, který vychází z ekonomického modelu kreativní destrukce otce zakladatele teorie inovací Josepha Aloise Schumpetera. Ačkoli Schumpeter popisoval nepříznivé vlivy inovací na stávající struktury trhu už na počátku 20. století, mediální studia je objevila až v modelu jiného ekonoma Claytona Christensena z roku 1995. Na konci minulého století, s počátkem rozvoje internetu, tedy vznikaly na základě obchodního modelu mediálních firem první studie zkoumající rozkladný dopad nových komunikačních kanálů na ty staré. Tato diplomová práce pak přenáší tyto úvahy do českého mediálního prostředí, které je ovšem dosud silně poznamenáno transformací započatou před dvaceti lety. Ukazuje, jaký má přeměna vliv na inovační proces a proč je nutné zkoumat ji v postkomunistických zemích odděleně. Práce poté analyzuje dopad internetu jako nového média na trh periodického tisku. Speciálně pak diskutuje soužití internetového a tištěného vydání Lidových novin, které v mnohém odhaluje slabiny a možnosti českých seriózních deníků a jejich internetových vydání jako celku. Z důkladného rozboru vztahů obou mediálních technologií pak vyplývají i základní prognózy dalšího rozvoje médií se speciálním...
Diploma thesis "Disruptive media technologies - theories and application to the Czech media environment" deals with a concept of disruptive technologies, which results from the economical model of creative destruction made by founder of innovation theories Joseph Alois Schumpter. Although he had described adverse impact on present market structure at the beginning of 20th century, media studies revealed them lately, precisely in the year 1995 in an economical model of another economist Clayton Christensen. In the late 20th century, with the evolution of the internet, first studies based on media corporations' trade model have investigate disruptive impact of new communication channels on the older ones. This diploma thesis transmits these analyses onto Czech media environment, which is still strongly affected by the transformation process started 20 years ago. It illustrates the influence of the whole transmutation on the innovation process and the reason why it is so necessary to examine it separately for all Post-communist countries. This work then discusses the impact of internet as a new sort of media on the market, specially analyzing the symbiosis of the internet version and the printed version of the Lidové noviny journal, and unfolds the weak points and the potentials of this co-existence, not only...