Jak jsem se dostal do "pasťáku"
How I Ended Up at a Juvenile Detention Hall
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2687Identifiers
Study Information System: 20369
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Viktorová, Ida
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 1. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato práce přináší pohled do života dospívajících chlapců umístěných do diagnostického ústavu pro mládež kvůli poruchám chování. Cílem práce je zachycení vnitřního světa respondentů, a to včetně interpretace cesty, která je dovedla do diagnostického ústavu. Na teoretické rovině práce vychází z narativní psychologie a poukazuje na rozdíly mezi oficiálním zdůvodněním umístění a vlastními konstrukty respondentů. Z metodologického hlediska se jedná o narativní analýzu při níž jsou zkoumána data získaná od pěti respondentů. Na interpretace respondentů je přitom nahlíženo ztrojí perspektivy: první z nich se zaměřuje výhradně na interpretaci problému samotného; druhá nabízí pohled na širší vztahový kontext ve kterém problém vznikal; a konečně třetí perspektiva analyzuje pozici problému z hlediska celkového životního příběhu respondentů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This Study brings a Look into Lives of male Adolescents placed into a Diagnostic Institute for Teen-agers for the Reason of Behavior Disorders. The Aim of this Study is a Catch of Respondents' inner World including the Interpretations of the Way which had led them to the Diagnostic Institute. The Study comes from a Narrative Psychology Viewpoint on the theoretical Level and refers to the Differences between the Placement Reasons given officially and the Respondents' Statements themselves. It is methodologically a narrative Analysis that includes the Data Research of five Respondents. The Respondents' Interpretations are viewed from three Perspectives: the first focuses řn the Interpretation of the Problém itself exclusively; the second offers a View of a wider Relationships Background which the Problém had been coming from; and finally the third Perspective analyses the Problém Position form the generál Life-stories of the Respondents. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)