Biochemické aspekty materiálového průzkumu přírodních pojiv a laků v barevné vrstvě starých výtvarných děl
Biochemical aspect of investigation of the natural-origin binders and varnishes in the paint layer of old paintings
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/26698Identifiers
Study Information System: 64020
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Kubíčková, Božena
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biochemistry
Department
Department of Biochemistry
Date of defense
15. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
bioanalytické metody, pojiva, laky, vaječné proteiny, klihy,pryskyřiceKeywords (English)
bioanalytical methods, binders, varnishes, egg proteins, glues, resinsObsahem této práce jsou vybrané bioanalytické metody, které se používají při identifikaci organických pojiv a laků přítomných v barevné vrstvě starých výtvarných děl. Jako pojiva a laky se v historii využívaly přírodní rostlinné a živočišné látky. Mezi tyto materiály patří proteiny, oleje, polysacharidové gumy a pryskyřice. Úspěšná analýza v historii využívaných pojiv a laků vyžaduje dobrou znalost jejich chemických vlastností a reaktivity v průběhu stárnutí. V současnosti mají hlavní přednost metody nedestruktivní vůči vzorku a techniky neinvazivní vůči celému dílu. Imunofluorescenční techniky se v nedávné době začaly uplatňovat jako alternativní metody klasických a jednodušších mikrochemických testů. Spektrální metody nacházejí v materiálovém průzkumu starých výtvarných děl široké uplatnění. Hlavní postavení má infračervená spektrometrie (FTIR)a Ramanova spektroskopie. Metody nukleární magnetické rezonance mají význam především při studování změn pojivového a izolačního materiálu (laků) během stárnutí. Dobré využití má technika hmotnostní spektrometrie (MALDI-TOF) při identifikaci zejména proteinových pojiv. Papírová a tenkovrstvá chromatografie byly s vývojem techniky nahrazeny účinnějšími a složitějšími metodami jako je vysokoúčinná kapalinová chromatografie (HPLC), plynová chromatografie (GC) a...
The subject of this work are choosen bioanalytical methods, used for the identification of organic binders and varnishes in coloured layer of ancient paintings. In the past, the plant and animal substances were used as a binders and varnishes. To those materials belong proteins, oils, polysacharide gums and resins. Succesful analysis in the history of using binders and varnishes demands a good knowledge of their chemical qualities and reactivity during the process of aging. Nowadays are prefered the methods and technics, which don?t destruct the sample and which are non-invasive towards the whole artwork. Recently, the imunofluorescence technics have been started to use as the alternative methods of classical and easier microchemical tests. The spectroscopic methods are widely used in material investigation of ancient artworks. The main is infrared spectometry (FTIR) and Raman spectroscopy. The methods of nuclear magnetic resonance are significant mainly for studying changes of connective and isolating material during the process of aging. To indentify mainly protein binders, the technic of mass spectrometry (MALDI-TOF) is widely used. Due to the progress of technic the paper and thin-layer chromatography were replaced by very effective high performance liquid chromatography (HPLC), gas chromatography (GC)...