Využití internetových nástrojů jako učební pomůcky pro studenty norštiny
Using web tools as a learning aid for students of Norwegian
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/26262Identifiers
Study Information System: 75042
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Tichý, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies - Norwegian Studies
Department
Institute of Germanic Studies
Date of defense
14. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá využitím internetu při řešení některých otázek z oblasti gramatiky norštiny. Teoretická část seznamuje čtenáře se základy korpusové lingvistiky, s možným využitím internetu pro lingvistické účely, se způsobem, jakým fungují internetové vyhledávače a webový korpus WebCorp, a nakonec se základními pojmy jako jsou frekvence a regulární výrazy. V praktické části jsou představeny vybrané internetové nástroje - norský výkladový slovník Norsk ordbok (Ordnett), Oslo-korpus, WebCorp a Google - s pozorností zaměřenou zejména na jejich vyhledávací schopnosti. Samotný výzkum pak dané nástroje porovnává na základě výsledků hledání správných odpovědí na simulované dotazy studentů řešících nejasnosti v oblasti gramatiky. Nejčastěji se jedná o problémy při výběru správné předložky. Na závěr se posuzují výhody a nevýhody jednotlivých nástrojů a zejména míra jejich přesnosti a spolehlivosti.
The thesis explores the use of the Web for solving some issues regarding Norwegian grammar. The theoretical part presents the principals of corpus linguistics, the possible use of the Web for linguistic purposes, the way internet search engines and the web corpus WebCorp work, and finally the basic terms like frequency and regular expressions. The practical part introduces the selected internet tools - the online Norwegian dictionary Norsk ordbok (Ordnett), Oslo-corpus, WebCorp and Google - with the focus on their search features. In the research itself the given tools are compared on the grounds of the search results for the queries simulating students' inquiries when uncertain about the grammar, most often about the right preposition. In conclusion, advantages and disadvantages of the individual tools are considered, particularly the extent of their accuracy and dependability.