Faustovský mýtus u Jana Švankmajera v divadle a ve filmu
Myth of Faust by Jan Švankmajer in the theatre and the film
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25911Identifikátory
SIS: 74986
Katalog UK: 990011335920106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Etlík, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
21. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce dokumentuje i kriticky hodnotí divadelní a filmovou tvorbu známého režiséra a scénáristy Jana Švankmajera, a to z hlediska jeho zpracování faustovského mýtu. Práce se zabývá především jeho třemi ranými divadelními inscenacemi z počátku šedesátých let v divadle Semafor (dvě z nich - Johanes doktor Faust a Sběratel stínů - mají přímou vazbu na faustovský mýtus) a Švankmajerovým druhým celovečerním filmem Lekce Faust, který je vlastně shrnutím předešlých faustovských motivů i jejich osobitou interpretací. Úvodní kapitola se podrobně věnuje vývoji faustovského mýtu a jeho hlavním atributům. Jejich znalost je pak nutná pro další výklad a rozbor Švankmajerových pokusů o zpracování tohoto tématu.
This diploma project summarizes and evaluates theatre and film writings of a well-known director and scriptwriter Jan Švankmajer. It focuses only on faustian myth in his writings.The project deals particularly with his three early theatre productions from the beginning of sixties in the theatre Semafor ( two of them - Johannes doktor Faust a Sběratel stínů - are directly connected to faustian myth) and his second feature film Lekce Faust. In fact, this film is actually a summary of his earlier faustian themes and their distinctive interpretation. The introductory chapter deals in detail with the development of faustian myth and his main attributes.Their knowledge is necessary for futher commentary and analysis of Švankmajer's efforts to work on this theme.
