Zobrazit minimální záznam

Children's clothing culture in historical and social contexts
dc.contributor.advisorŠtěpánová, Irena
dc.creatorPitrová, Pavlína
dc.date.accessioned2017-04-20T09:52:03Z
dc.date.available2017-04-20T09:52:03Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/25899
dc.description.abstractTématem mé diplomové práce je dětská oděvní kultura v historických a sociálních kontextech. Zajímalo mě, jakým způsobem se formovala dětská oděvní kultura v průběhu staletí, tedy konkrétně od středověku do konce 19. století, jaký vlastně byl přístup k dětem a jejich oděvu v rámci společenských, kulturních a ekonomických hledisek. Dalším tématem k zamyšlení byla otázka, jak a zda lze postihnout proměny postavení a reflektování dítěte ve společnosti prostřednictvím dětské oděvní kultury. Práci jsem rozdělila na tři základní části. V první se zabývám dětmi v historických literárních pramenech a v ikonografii. Druhá část je pojata v rámci historického vývoje odívání dospělých a následně i dětí, a tomu odpovídá i její název Odívání dětí - nástin od středověku do konce 19. století. Ve třetí kapitole Odívání dětí se zabývám již samotným konkrétním vývojem dětského oděvu od novorozence až po děti školního věku. Součástí práce je i dotazníkový výzkum, který je doplňkem pro určitou konfrontaci minulosti se současností a který se týká současného odívání dětí. Nezbytné barevné obrazové přílohy dokreslují výše popsané a zkoumané téma. Ve své práci jsem se snažila skloubit pohled historické etnologie s klasickými společenskovědními (historickými) přístupy, reflektuji kulturní historii, sociologii, vývojovou psychologii,...cs_CZ
dc.description.abstractThe theme of my thesis is "Children's Clothing Culture in Historical and Social Contexts". I was interested in how children's clothing culture developed and was formed throughout the centuries, particularly from the middle ages towards the end of the 19th century and how the approaches to children and their clothing were influenced by societal, cultural and economic values. Furthermore I also questioned whether it is possible to outline the changes of children's standing in society through children's clothing culture. I divided my work into 3 main sections. In the first I focused on children as recorded in historical literary sources and iconography. The second section titled "An Outline of Children's Clothing Culture - from the Middle Ages to the 19th Century" covers the historical development of adult clothing in comparison to children's clothing. In the third section "Children's Clothing Culture" I focused on the specific development of children's clothing (from newborns to children of school age) in social and cultural contexts. An additional research questionnaire on contemporary children's clothing is an integral part of my work and it attempts to confront the past and the present. Accompanying images illustrate and support my research. In this work I tried to join a historical ethnological view with...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleDětská oděvní kultura v historických a sociálních kontextechcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-01-26
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId82193
dc.title.translatedChildren's clothing culture in historical and social contextsen_US
dc.contributor.refereeKrupková, Jaroslava
dc.identifier.aleph001190698
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEtnologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineEthnologyen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEtnologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEthnologyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem mé diplomové práce je dětská oděvní kultura v historických a sociálních kontextech. Zajímalo mě, jakým způsobem se formovala dětská oděvní kultura v průběhu staletí, tedy konkrétně od středověku do konce 19. století, jaký vlastně byl přístup k dětem a jejich oděvu v rámci společenských, kulturních a ekonomických hledisek. Dalším tématem k zamyšlení byla otázka, jak a zda lze postihnout proměny postavení a reflektování dítěte ve společnosti prostřednictvím dětské oděvní kultury. Práci jsem rozdělila na tři základní části. V první se zabývám dětmi v historických literárních pramenech a v ikonografii. Druhá část je pojata v rámci historického vývoje odívání dospělých a následně i dětí, a tomu odpovídá i její název Odívání dětí - nástin od středověku do konce 19. století. Ve třetí kapitole Odívání dětí se zabývám již samotným konkrétním vývojem dětského oděvu od novorozence až po děti školního věku. Součástí práce je i dotazníkový výzkum, který je doplňkem pro určitou konfrontaci minulosti se současností a který se týká současného odívání dětí. Nezbytné barevné obrazové přílohy dokreslují výše popsané a zkoumané téma. Ve své práci jsem se snažila skloubit pohled historické etnologie s klasickými společenskovědními (historickými) přístupy, reflektuji kulturní historii, sociologii, vývojovou psychologii,...cs_CZ
uk.abstract.enThe theme of my thesis is "Children's Clothing Culture in Historical and Social Contexts". I was interested in how children's clothing culture developed and was formed throughout the centuries, particularly from the middle ages towards the end of the 19th century and how the approaches to children and their clothing were influenced by societal, cultural and economic values. Furthermore I also questioned whether it is possible to outline the changes of children's standing in society through children's clothing culture. I divided my work into 3 main sections. In the first I focused on children as recorded in historical literary sources and iconography. The second section titled "An Outline of Children's Clothing Culture - from the Middle Ages to the 19th Century" covers the historical development of adult clothing in comparison to children's clothing. In the third section "Children's Clothing Culture" I focused on the specific development of children's clothing (from newborns to children of school age) in social and cultural contexts. An additional research questionnaire on contemporary children's clothing is an integral part of my work and it attempts to confront the past and the present. Accompanying images illustrate and support my research. In this work I tried to join a historical ethnological view with...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990011906980106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV