Současná německá rozhlasová hra. Akustické experimenty Heinera Goebbelse
Contemporary Czech radio drama. Acoustic experiments of Heiner Goebbels
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25891Identifiers
Study Information System: 75231
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Pšenička, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
21. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce pojednává o historicky významném rozhlasovém žánru - rozhlasové hře. Zaměřuje se na současnou podobu německé produkce, která si jako jedna z mála udržela až dodnes významné postavení nejen na poli rozhlasové tvorby, ale i obecně na poli kulturním. V několika kapitolách tato práce popisuje, v čem je německá rozhlasová hra (Hörspiel) specifická (jak se liší například od českého pojetí rozhlasové hry), jak se vyvíjela v rámci více než osmdesátileté historie rozhlasového vysílání a jakým způsobem oslovuje posluchače dnes. Ze široké škály druhů Hörspielu jsem se zvlášť zaměřila na experimentální tvorbu, která je tolik typická pro muzikanta, skladatele a režiséra Heinera Goebbelse. Analýze podrobuji nejen jeho tvůrčí styl, ale i dvě z jeho inscenací, které byly zcela zásadní pro rozvoj moderní rozhlasové produkce.
This thesis deals with one historically important radio genre - radio play. It is focused on contemporary German production, which kepts its significance as one of the few up to this day not only in the field of radio production but also in the field of culture generally. Several chapters of the thesis are devoted to the specifics of the "Hörspiel" (for example the difference from the Czech conception of radio play), to its development during more than octogenarian history of broadcasting and to the ways how it reaches the listeners today. From wide range of kinds of radio plays I focused especially on typical experimental production of musician, composer and director Heiner Goebbels. The subject of my analysis is not only his creative style but also two of his writings, which became crucial for development of modern radio productions.