Agrese a smrt v Lorkových dramatech
Aggression and death in Lorca's dramatic works
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25558Identifikátory
SIS: 80594
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Forbelský, Josef
Sánchez Fernández, Juan Antonio
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Románské literatury
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
8. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Tato disertační práce se zaměřuje na několik specifických aspektů dramatické tvorby Federica Garcíy Lorky. Jedná se o čtyři dominantní témata: agrese, smrt, mužský a ženský element a sexualita. "Materiál" tvoří následující díla: Krvavá svatba, Mariana Pinedová, Neprovdaná doa Rosita aneb Květomluva, Yerma, Dům Bernardy Albové, Láska dona Perlimplína a vášnivost Belisina, Fantastická ševcová. Výsledkům vlastního zkoumání předchází kapitola shrnující výsledky dosavadního bádání. Komentován je přístup psychoanalytický, fenomenologický a hermeneutický, sociokulturní a antropologický, autobiografický a hermeneutický, folkloristický a symbolistický. První kapitola, která pojednává o agresi v Lorkově dramatickém díle, se zaměřuje na maligní agresi a prezentuje symboly a metafory související s maligní agresí. Komentuje také agresivitu, imanenci a potencialitu agrese. Druhá kapitola zkoumá reprezentaci smrti včetně symbolů, obrazů a předzvěstí smrti. Zvláštní pozornost je věnována typům smrti, fatalitě a personifikaci smrti. Třetí kapitola se zaměřuje na mužský a ženský element a komentuje sociokulturní charakteristiky španělského jihu a zkoumá specifika mužského a ženského elementu v kontextu dramatických postav. Poslední kapitola se soustředí na téma sexuality. Prezentuje symboly a metafory související se...
This dissertation concentrates on several special aspects of the dramatic works of Federico García Lorca. There are four dominant themes: the aggression, the death, the masculine and feminine element and the. The "material" is made up by following dramas: Bodas de sangre, Mariana Pineda, Doa Rosita la soltera, Yerma, La casa de Bernarda Alba, Amor de don Perlimplín con Belisa en su jardín, La zapatera prodigiosa. The results of the own investigation is preceded by the chapter which recapitulates the conclusions of the exploration of the themes up to the present day. This accesses are comentated: psychoanalytic method, fenomenologic and and hermeneutic method, sociocultural and anthropological method, autobiographic and hermeneutic method, folkloric and symbolic method. The first chapter which deals with the aggression in Lorca's dramatic works focuses on the malign aggression and presents the symbols and metaphors associated with the malign aggression. It comments the aggressivity and the immanency and the potenciality of the aggression. The second chapter investigates the representation of the death inklusive the symbols, images and presages of the death. A particular attention is dedicated to the types of the death, to the fatality and the parsonification of the death. The third chapter concentrated on...