Psychoterapeutická péče pro adolescenty selhávající v náročných situacích.
Psychotherapeutic care for adolescents failing in difficult situations.
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25544Identifikátory
SIS: 24336
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štětovská, Iva
Dobrovská, Dana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Klinická psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
8. 3. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Ústředním motivem disertační práce bylo nalezení efektivního způsobu, jak pomoci mladým lidem na hranici dospělosti prostřednictvím psychoterapeutické péče k zvládnutí náročných situacích, v nichž se jim nepodařilo obstát. Jejich selhávání se projevilo nejčastěji nedostatečnými výsledky při plnění školních povinností ve škole nebo pracovních úkolů na pracovištích odborného výcviku. Ačkoli příčiny byly různé, výsledek u všech stejně vyústil návrhem na vyloučení ze střední školy nebo odborného učiliště. Účelným se jevilo, a to jak v teoretických východiscích, tak ve výzkumu a jeho aplikacích, poukázat na velké množství vlivů a jejich kombinací, které vstupují do života každého jedince a jak je proto velice složité, ba přímo nemožné přesně identifikovat příčiny vzniku krize dospívajícího adolescenta. Všem zúčastněným zkoumaným osobám se však nastavilo zrcadlo jejich vlastních výpovědí prostřednictvím výsledků psychodiagnostických testů, artefaktů a rozhovorů s jejich rodiči, učiteli, mistry, ale především nimi samými. A spolu s nimi jsme hledali cestu z jejich krizové situace.Teoretická východiska vysvětlují klíčové pojmy a jejich souvislosti přímo k psychologickému výzkumu a jeho aplikování do terapeutické péče. Popisují psychologickou charakteristiku adolescence, v níž se snaží postihnout význam tělesných...
The central motive of this dissertation thesis was to find an effective method of helping young people approaching adulthood manage difficult situations - which they were unable to deal with - through psychotherapeutic care. Their failure was most often demonstrated by their unsatisfactory results in school performance or duties given at training workplaces. Although the causes were different, the outcome was the same for all of them: a proposal to suspend them from their secondary school or their training college. In theoretical solutions as well as in research and its applications it seemed useful to refer to many influences and their combinations that enter the life of each individual. Therefore it is very difficult, even impossible to exactly identify the causes of a beginning of a crisis of a maturing adolescent. All involved examined persons were nevertheless faced with a mirror of their own testimonies through the results of psycho-diagnostical tests, artefacts and discussions with their parents, teachers, vocational trainers and especially with themselves. And together with them, we were searching for a way out from their crisis. The theoretical solutions explain the key concepts and their relations directly to psychological research and its application into the therapeutic care. They describe a...