Zobrazit minimální záznam

On the role of Czech teachers of German as normative authorities participating in co-determining the German language standard
Role českých učitelů němčiny jako normových autorit podílejících se na utváření německého jazykového standardu
dc.contributor.advisorDovalil, Vít
dc.creatorPohanová, Jaroslava
dc.date.accessioned2017-04-20T06:11:51Z
dc.date.available2017-04-20T06:11:51Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/25032
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce se zabývá normovým chováním vysokoškolských pedagogů na českých univerzitách, které nabízejí studium německého jazyka jako studijní obor, zaměřuje se tedy na chování normových autorit v konkrétní sociální síti. Cílem práce bylo zjistit, zda a jak se liší norma předkládaná vysokoškolskými pedagogy od normy prezentované v kodexech. Metodologicky vychází tato práce z modelu sociálního silového pole a z teorie jazykového managementu. K přesnějšímu vyhodnocení získaných dat bylo použito následné interview. Na základě analýzy vybraných jazykových jevů v autentických testech získaných z několika univerzit jsem zkoumala, jak vysokoškolští učitelé přistupují ke korekturám testů a jak nakládají se zjištěnými odchylkami od jazykové normy. Jejich chování bylo porovnáno s chováním dalších sociálních skupin, které mají podle modelu sociálního silového pole vliv na utváření podoby jazykové normy u normových subjektů. Dále jsem zkoumala stupeň provedení jazykového managementu, přičemž zásadní pozornost byla věnována prvotní a nejdůležitější fázi: tzv. povšimnutí (noting). Na základě rozhovorů s normovými autoritami na daných univerzitách jsem zjišťovala, z jakých důvodů nebyl u některých jevů proveden jazykový management v souladu s kodifikací. Pokud si normová autorita nepovšimne, že došlo k...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis analyses the normative behaviour of teachers at Czech universities offering German language as a field of study, focusing mainly on the normative authorities' behaviour within a given social network. The goal of this paper was to find out if and how the norm presented by university teachers differs from what is presented as a norm in the codices. The thesis is methodologically based on the model of the Social Power Field and the Language Management Theory. For data evaluation, further use was made of the so-called 'Follow-Up Interview'. Based on an analysis of selected language phenomena in authentic tests from several Czech universities, I examined how university teachers approach the correcting of tests and how they deal with deviations from the language norm found. Their behaviour was compared to the behaviour of other social groups that, according to the Social Power Field model, have an impact on the shaping of language norms by normative subjects. I also studied the accomplishment of the language management, focusing first and foremost on the significant phase of 'noting'. Further, I interviewed the normative authorities at the respective universities to find out the reasons for not correcting some of the phenomena according to the codification. If a normative authority doesn't note a...en_US
dc.languageGermancs_CZ
dc.language.isode_DE
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleZur Rolle der tschechischen DaF-Lehrer als Normautoritäten bei der Mitbestimmung des deutschen Sprachstandardsde_DE
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-05-24
dc.description.departmentInstitute of Germanic Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav germánských studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId85654
dc.title.translatedOn the role of Czech teachers of German as normative authorities participating in co-determining the German language standarden_US
dc.title.translatedRole českých učitelů němčiny jako normových autorit podílejících se na utváření německého jazykového standarducs_CZ
dc.contributor.refereeDoležal, Jiří
dc.identifier.aleph001362502
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineNěmčinacs_CZ
thesis.degree.disciplineGerman Studiesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav germánských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Germanic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csNěmčinacs_CZ
uk.degree-discipline.enGerman Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce se zabývá normovým chováním vysokoškolských pedagogů na českých univerzitách, které nabízejí studium německého jazyka jako studijní obor, zaměřuje se tedy na chování normových autorit v konkrétní sociální síti. Cílem práce bylo zjistit, zda a jak se liší norma předkládaná vysokoškolskými pedagogy od normy prezentované v kodexech. Metodologicky vychází tato práce z modelu sociálního silového pole a z teorie jazykového managementu. K přesnějšímu vyhodnocení získaných dat bylo použito následné interview. Na základě analýzy vybraných jazykových jevů v autentických testech získaných z několika univerzit jsem zkoumala, jak vysokoškolští učitelé přistupují ke korekturám testů a jak nakládají se zjištěnými odchylkami od jazykové normy. Jejich chování bylo porovnáno s chováním dalších sociálních skupin, které mají podle modelu sociálního silového pole vliv na utváření podoby jazykové normy u normových subjektů. Dále jsem zkoumala stupeň provedení jazykového managementu, přičemž zásadní pozornost byla věnována prvotní a nejdůležitější fázi: tzv. povšimnutí (noting). Na základě rozhovorů s normovými autoritami na daných univerzitách jsem zjišťovala, z jakých důvodů nebyl u některých jevů proveden jazykový management v souladu s kodifikací. Pokud si normová autorita nepovšimne, že došlo k...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis analyses the normative behaviour of teachers at Czech universities offering German language as a field of study, focusing mainly on the normative authorities' behaviour within a given social network. The goal of this paper was to find out if and how the norm presented by university teachers differs from what is presented as a norm in the codices. The thesis is methodologically based on the model of the Social Power Field and the Language Management Theory. For data evaluation, further use was made of the so-called 'Follow-Up Interview'. Based on an analysis of selected language phenomena in authentic tests from several Czech universities, I examined how university teachers approach the correcting of tests and how they deal with deviations from the language norm found. Their behaviour was compared to the behaviour of other social groups that, according to the Social Power Field model, have an impact on the shaping of language norms by normative subjects. I also studied the accomplishment of the language management, focusing first and foremost on the significant phase of 'noting'. Further, I interviewed the normative authorities at the respective universities to find out the reasons for not correcting some of the phenomena according to the codification. If a normative authority doesn't note a...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav germánských studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990013625020106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV