Alternativní metody ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Alternative methods in teaching Czech as a foreign language
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2468Identifiers
Study Information System: 171532
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Valková, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
30. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
alternativní výukové metody, sugestopedie, Nepustilova metoda, výuka dramatem, Act and Speak, čeština pro cizinceKeywords (English)
Alternative teaching methods, suggestopedy, Nepustil's method, teaching drama, Act and Speak, Czech for foreigners1 Abstrakt Tato diplomová představuje tři alternativní metody užívané ve výuce cizích jazyků - metodu sugestopedie, Nepustilovu metodu a metodu výuky dramatem Act and Speak. Cílem práce je přiblížit tyto metody jak z hlediska historického, tak z hlediska metodologického. Největší pozornost je věnována hospitacím na alternativních školách doplněným o dotazníky studentů a vlastní obrazový materiál z výuky. Teoretická část je věnována zmíněným metodám z hlediska jejich historického vývoje, způsobu prezentace gramatiky a učebních materiálů. Představuje základní principy a rysy alternativních metod s možností jejich aplikace při výuce češtiny pro cizince. Praktická část prezentuje výzkum složený z hospitací na zkoumaných alternativních školách a z rozhovorů se zakladateli a přímými pokračovateli těchto metod. Její součástí je analýza dotazníku zjišťujícího názory a povědomí lektorů ohledně efektivity a využitelnosti netradičních metod ve výuce. Výsledky praktických hospitací a závěry vyvozené z dotazníku ukázaly, že jako nejpřínosnější hodnotí lektoři metodu Act and Speak. V závěru praktické části jsou rovněž prezentovány návrhy vlastních aktivit pro výuku češtiny pro cizince vycházející principielně z popisovaných alternativních metod. V poslední kapitole je vypracována shrnující tabulka mapující uplatnění...
1 Abstract This diploma introduces three alternative methods taught in the study of foreign languages - a method of suggestopedy, Nepustil's method and the Act and Speak method. The purpose of this work is to approach the methods from a historical and methodological perspective. The main focus is aimed at inspections of alternative schools, supplied with student's questionnaires and the visual material from classes. The theoretical part discusses methods from a historical perspective, the progress and presentation of grammar and learning material. Furthermore introducing the basic concept and features of alternative methods with the posibility of applying them during the teaching of Czech language for foreigners. The practical part introduces research made up of inspections at alternative schools along with interviews with founders and successors of these methods. As analysis of the questionnaires that explore the opinions and awareness of teachers about the effectivity and usefulness of untraditional methods in teaching is also a part of it. Practical inspections and conclusions based on the results of questionnaires showed the Act and Speak method to be the most beneficial method. The practical part concludes by presenting other activities for teaching Czech for foreigners that are based on those...