Porovnání restorativních účinků odlišných druhů venkovního prostředí
Comparison of restorative effects of different outdoor environments
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2450Identifiers
Study Information System: 167474
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Consultant
Šulová, Lenka
Referee
Šípek, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
24. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Environmentální psychologie, restorativní účinky prostředí, venkovní prostředí, teorie obnovy pozornostiKeywords (English)
Environmental psychology, restorative effects of environment, outdoor environment, attention restoration theoryDiplomová práce vychází z výzkumného zjištění, že přírodní prostředí může pomoci obnovit vyčerpané emoční a kognitivní zdroje. Teoretická část shrnuje výsledky studií v této oblasti a uvádí dostatečné množství výzkumů potvrzující výše uvedený jev. Empirická část práce se věnuje restorativním (regeneračním) účinkům obrazového materiálu na kognitivní a emoční zdroje. Tato práce porovnává restorativní účinky u třech různých druhů venkovního prostředí. Výzkum byl realizován pomocí experimentu, respondentům byl exponován obrazový podnětový materiál s motivy přírodního prostředí, parku nebo města a byla u nich měřena pozornost a nálada.
The diploma thesis is based on research findings that the natural environment can help restore depleted emotional and cognitive resources. Theoretical part summarizes the results of research studies in this area and provides a sufficient number of studies which have confirmed the above mentioned phenomenon. In the empirical part I am devoted to ascertaining whether the picture of environment can have restorative effect on cognitive and emotional resources, and compare the effects of three different outdoor environments. The research was conducted by experiment, respondents were exposed to visual stimulus material with motives of natural environment, park or urban environment and then was measured their attention and mood.