Autobiographische Fragmente in der modernen deutschen Literatur: Selbstinszenierungen des Ich in den Grenzfällen des Autobiographischen
Autobiographical fragments in the modern German literature: selfperformance in the liminal autobiographies
Autobiografické fragmenty v moderní německé literatuře: sebeinscenace Já v experimentálních autobiografiích
rigorózní práce (UZNÁNO)
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23794Identifikátory
SIS: 79920
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Němčina
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
20. 11. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Uznáno
Autobiograficke fragmenty z konce 19. a plVlli poloviny 20. stoleti, ktere vymezuje a analyzuje tato pnice, ukazuji mozne pi'istupy ke krizi subjektu a krizi jazyka v moderne a jejich promitnuti do zanru autobiografie. Experimentalni texty, jejichZ autory jsou A. Stifter, Klabund, Ch. Morgenstern, H. Mann, H. Hesse, A. Döblin, G. Kaiser, H. H. Jahnn, K. Tucholsky, 1. Wassermann, C. Zuckmayer, C. Sternheim a K. Valentin, se vyznacuji komunikativni otevrenosti, ironii a vtipem; strukturou hranice a liminaIniho byti, vcetne prekracovani faktick)'ch, textovy-ch i jazykovy-ch hranic; sebeinscenaci a tematizaci a problematizaci vztahu textu a zobrazovane "skutecnosti". Tyto texty tak radikainim zpusobem dokladaji promeny mysleni moderny.
Autobiographical fragments from Late 1 9th and Early 20th Century, characterized and analyzed in this PhD thesis, demonstrate different approaches to the crisis of the subject and the language in Modernism, and how they are reflected in the gerne of the Autobiography. Experimental texts written by A. Stifter, Klabund, C. Morgenstern, H. Mann, H. Hesse, A. Döblin, G. Kaiser, H. H. Jahnn, K. Tucholsky, 1. Wassermann, C. Zuckmayer, C. Sternheim and K. Valentin are characterized by the communicative openness, irony and wit; the boarder stmcture, liminal existence and crossing of factual, textual and language boarders; self-performance and the discussion of the relation between the text and the presented "reality". They document the most important changes in the concepts of the Modernism.